به گزارش پارس نیوز، 

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد به ادعا‌های واهی نماینده دائم رژیم سعودی در سازمان ملل پاسخی دندان شکن داد و با اشاره به اینکه این رژیم هنوز قانون اساسی و مجلس و حتی اسم کشور ندارد و با اشاره به ربودن نخست وزیر لبنان و ربودن جمال خاشقجی، منتقد سعودی و نقش این رژیم در ترویج تروریسم تکفیری وهابی در جهان گفت: چنین نظامی لیاقت ندارد که شورای امنیت به آن اجازه بدهد درباره مسائل انسانی و سیاسی مربوط به کشور‌های دیگر سخنرانی کند.

او افزود عذر می‌خواهم که برای بار دوم درخواست صحبت کردم، اما این بار خلاصه صحبت خواهم کرد. آقای رئیس، من در سخنانم عیب‌ها و نواقص سیاسی ساختار گروه کوچک (تشکیل شده از چند کشور درباره سوریه) را برجسته سازی کردم، اما الان مایلم روشن کنم این گروه یک عیب و نقص اخلاقی هم دارد و آن هم حضور رژیم سعودی در این گروه است که از نظر تمدنی و عقلانی عقب مانده است. اجازه بدهید درباره برخی مسائل مطرح شده در سخنان سفیر سعودی روشنگری کنم. اولا او (عبد الله المعلمی، نماینده دائم رژیم سعودی در سازمان ملل) در سخنانش خواستار نوشتن قانون اساسی جدید برای کشورم شد. یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید زمانیکه آلوده گناه شدید آن را بپوشانید. شما می‌دانید که سعودی قانون اساسی و پارلمان ندارد و حتی اسم کشور نیز ندارد. اسم این کشور منسوب به خاندان حاکم است یعنی زمانیکه می‌گویید مملکت عربی سعودی گویا می‌گویید جمهوری مکرون در فرانسه یا مملکت ترزا می‌ در بریتانیا یا ایالات متحده ترامپی! این کشور هنوز اسم ندارد. دوم آنکه نظامی که نخست وزیر یک کشور دیگر را می‌رباید و بازداشت می‌کند و شاهزادگان و بازرگانانش را زندانی می‌کند تا حق بهای آزادی شان را بپردازند  قابل احترام نیست.

بشار جعفری تصریح کرد: نظامی که یک مخالف خودش را می‌رباید و اسمش خاشقجی بود و او را در کنسولگری کشورش در استانبول بازداشت می‌کند و کسی تا الان از سرنوشت او خبر ندارد، چنین نظامی حق ندارد از قانون و درد‌های دیگران دم بزند، زیرا بوی گند رسوایی‌هایش و رسوایی کارهایش بلند شده است. سوم اینکه سفیر سعودی از اراده نظام کشورش برای کمک به ملت سوری سخن گفت، اما این را نادیده گرفت که نظام سعودی نخستین عامل گسترش تروریسم تکفیری وهابی در افغانستان و عراق و سوریه و اردن و مصر و لیبی و نیجریه و جنوب شرقی آسیاست. چهارم اینکه نظامی که در یمن خونریزی می‌کند و با اسرائیل برای نابودی آرمان فلسطین ائتلاف کرده است و به کسانی که از این نظام حمایت کنند سخاوتمندانه حاتم بخشی می‌کند، لیاقت آن را ندارد که شورای امنیت به آن اجازه بدهد درباره مسائل انسانی و سیاسی مربوط به کشور‌های دیگر در این شورا صحبت کند. حرف زیاد است، اما به همین قدر بسنده می‌کنم.