به گزارش پارس نیوز، 

«دیوید دیویس» وزیر سابق برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در جمع اعضای پارلمانی حزب حاکم محافظه‌‌کار این کشور گفت که اگر «ترزا می» نخست وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برنامه برگزیت خود را تغییر ندهد، باید رهبری حزب را تغییر داد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، وزیر سابق برگزیت و عضو پارلمانی حزب محافظه‌کار انگلیس قصد دارد ضرب‌الاجلی را برای نخست وزیر تعیین کند تا اگر وی نتوانست پیش از نشست روز چهارشنبه اتحادیه اروپا تغییری در طرحش ایجاد کند، وی را کنار بگذارند. 

دیویس که چند ماه پیش از این در اعتراض با طرح برگزیت نخست وزیر از سمت خود کناره‌گیری کرده بود، اکنون هشدار داده است که اگر ترزا می بر این طرح خود پافشاری کند نمایندگان پارلمان فورا رهبری وی را به چالش خواهند کشاند و جلسه رای اعتماد برای نخست وزیری‌اش برگزار می‌شود. 

«دومینیک راب» وزیر کنونی برگزیت در انگلیس روز گذشته وارد بلژیک شده است تا گفت‌وگوهای رودررو با «مایکل بارنیه» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مسئله برگزیت داشته باشد. اما بعد از بازگشت راب به انگلیس، بارنیه طی توییتی گفت با وجود تلاش‌های بسیار، برخی مسائل کلیدی همچنان ناتمام مانده است.  

وی در ادامه نوشت از جمله مسائل حل‌نشده، «ساز و کار حفاظ» (backstop plan) است که درباره شرایط مرزی ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند برای جلوگیری از برگزیت سخت است که پیش‌تر میان لندن و بروکسل مطرح شده بود. 

روزنامه ایندیپندنت نوشت، به نظر می‌رسد  پیش از نشست روز چهارشنبه میان اعضای اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای دیگری میان مقام‌های انگلیسی انجام نخواهد گرفت.

اکنون دیویس ترزا می را به چالش کشانده و در میان اعضای دیگر حزب حاکم در پارلمان گفته‌ است اگر ترزا می حرکتی نکند، صبر حزب به پایان خواهد رسید و درخواست برگزاری رقابت برای رهبری حزب داده خواهد شد. 

روزنامه گاردین نیز در رابطه با شورش درون‌حزبی علیه ترزا می نوشت، این اتفاق سرنوشت مذاکرات برگزیت را در ابهام فرو برده است. ترزا می روز چهارشنبه با حضور در اتحادیه اروپا درباره طرح دولت به ۲۷ عضو دیگر اتحادیه توضیح خواهد داد. 

این درحالیست که مخالفت با طرح ترزا می با نام «طرح چکرز» به مشکلی اساسی برای ترزا می تبدیل شده است و عده‌ای را از میان هم‌حزبی‌ها و عده‌ای را از میان اعضای حزب اپوزیسیون کارگر علیه نخست وزیر کرده است. 

این طرح به دنبال ایجاد ناحیه تجاری آزاد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برای کالاها با یک دستورالعمل مشترک است. این دستور‌العمل می‌تواند محدودیت‌هایی برای بریتانیا در توافق‌های تجاری با دیگر کشورها ایجاد کند. چکرز همچنین خواستار روابط تجاری بدون مرز سخت در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است. 

چندی پیش در همایش سالیانه حزب کارگر، جرمی کوربین رهبر این حزب نیز مخالفت خود با طرح چکرز را اعلام کرد و هشدار داد که اگر ترزا می نتواند مذاکرات برگزیت را به خوبی پیش ببرد، احتمال برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام وجود خواهد داشت. گرچه در واکنش به این اظهارات، ترزا می ایده برگزاری انتخابات زودتر از موعد در انگلیس را کاملا رد کرده است. 

مردم بریتانیا در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ با رای مثبت به خروج از اتحادیه اروپا تصمیم به جدایی از بروکسل گرفتند و فرآیند مذاکرات دو ساله خروج، ماه مارس سال ۲۰۱۷ آغاز شد اما تاکنون پیشرفت اندکی داشته است. این مذاکرات رسما باید در ماه مارس سال ۲۰۱۹ به اتمام برسد اما احتمال عدم حصول توافق میان بروکسل و لندن و بلاتکلیفی روابط آینده تجاری دو طرف وجود دارد.