به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه اتریشی "دی پرسه"، در مطلبی نوشت: شورای اروپایی می‌خواهد تلاش کند تا به اختلافات با روسیه پایان دهد. با توجه به مقررات جدید برنامه ریزی شده تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه می‌تواند تضعیف شود.

به نوشته این روزنامه اتریشی بیش از ۴ سال است که شورای اروپایی در مناقشات با بزرگترین عضو خود یعنی روسیه قرار دارد. در جریان این مناقشات از اواسط سال ۲۰۱۴ نمایندگان روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپایی تحریم شده اند.

از سال گذشته مسکو نیز تصمیم گرفت که پرداخت‌های عضویت خود در این مجمع که سالانه حدود ۳۳ میلیون یورو است و هشت درصد از بودجه این سازمان مستقر در استراسبورگ را شامل می‌شود به حال تعلیق درآورد. دلیل این اقدام روسیه تحریم‌هایی است که این مجمع در آوریل سال ۲۰۱۴ علیه ۱۸ نماینده روسیه بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تصویب کرد.

حالا در روز سه شنبه این مجمع پارلمانی می‌خواهد تلاش کند تا به این مناقشات با روسیه پایان دهد. برای این منظور اعضای پارلمان پیش نویس طرحی را برای تغییر قوانین ارئه داده اند که در آینده تحریم‌ها علیه کشور‌ها را دشوارتر می‌کند. این قوانین جدید البته باید برای نمایندگان همه ۴۷ عضو شورای اروپایی اعتبار داشته باشد.

هدف اصلی این لایحه که در کمیسیون‌های مربوطه به شدت مورد مذاکره قرار گرفته است کاهش جریمه‌های اعمال شده علیه هیات‌های روسی است. نمایندگان روسی در مجمع پارلمانی از حق رای دادن محروم شده اند، همچنین در جریان مناقشات با شورای اروپایی پست‌ها و ماموریت‌های خاص از آن‌ها سلب شده است. با توجه به قواعد جدید برنامه ریزی شده این تحریم‌ها علیه روسیه می‌تواند تضعیف شود. هدف این است که حق رای در تصمیمات خاص مجمع پارلمانی به نمایندگان روسی برگردانده شود.

همچنین بر اساس قواعد جدید در آینده برای تصویب تحریم‌ها علیه کشور‌های عضو شورای اروپایی باید یک اکثریت دو سومی وجود داشته باشد. البته مخالفت‌هایی در این مجمع علیه این پیشنهاد‌ها وجود دارد. بخصوص نمایندگانی از اوکراین و برخی کشور‌های دیگر عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق این گونه تصمیات را به شدت رد می‌کنند.

اینکه آیا این تصمیمات شورای اروپایی به مرحله اجرا در می‌آید جای شک و تردید دارد. البته در مجمع پارلمانی موافقت‌هایی هم با این طرح وجود دارد. با این حال روسیه این سیگنال را ارسال کرده است که با تنها کاهش تحریم‌های اروپا راضی نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره گفته است که تازه زمانی که نمایندگان روسی دوباره به صورت تمام و کمال بتوانند در کار مجمع پارلمانی شورای اروپایی مشارکت کنند مسکو تعهدات مالی خود به آن را برآورده می‌کند.