به گزارش پارس نیوز، 

کارشناس عربستانی مقیم لندن و رئیس سازمان حقوق بشری قسط معتقد است مقامات عربستانی جرات و جسارت پاسخ دادن به اهانت‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را ندارند.

یحیی عسیری در ارزیابی اظهارات اهانت آمیز ترامپ علیه پادشاه عربستان و پاسخ نرم، اما دیرهنگام ولیعهد عربستان به این اهانت به الجزیره گفت، چون مقامات سعودی توان پاسخ دادن به اهانت ترامپ را ندارند ولیعهد این کشور مدعی می‌شود آنچه ترامپ گفته است با آنچه که پیش از این آلمان یا کانادا گفته بودند متفاوت است، زیرا اظهارات ترامپ انتقاد دوست از دوست است. در شرایطی که موضوع کاملا بر خلاف اظهارات ولیعهد است، کانادا مبحثی حقوقی را مطرح کرده بود که به نوعی حمایت از شهروندان سعودی بوده است.

در موضوع کانادا، موضوع مشکل میان این کشور با عربستان نبود بلکه مشکل مرتبط به مقامات عربستان با مردم عربستان بوده است و در این میان کانادا تصمیم گرفت جانب شهروندان سعودی را بگیرد و پیام واضحی را به نظام سعودی بدهد. اما ترامپ نه تنها به پادشاه عربستان بلکه به کشور عربستان اهانت کرد، ترامپ به پادشاهی اهانت کرد که امروز در راس حاکمیت است، اما این فرد منتخب مردم و نماینده مردم عربستان نیست، ترامپ هم از این فرد نخواسته است تا موضع شخصی خود را بیان کند بلکه از او پولی می‌خواهد که حق مردم و کشور عربستان است، نظام سعودی هم در حال پرداخت این اموال است، آنان چهارصد میلیارد دلار برای خرید سلاح پرداخته اند، اما وقتی در رویارویی با یک گروه در یمن عاجزند و تنها کشور یمن را نابود کرده اند، این سئوال مطرح می‌شود که فایده خرید این همه تسلیحات چیست؟

در چنین شرایطی باید گفت پردخت این پول‌ها به آمریکا تنها برای رشوه است و در این پرداخت مردم هیچ سهمی ندارند.

وی افزود: اینکه برخی از روزنامه نگاران نزدیک به نظام سعودی می‌گویند ترامپ در سخنانش از کشورهایی، چون ژاپن و کره جنوبی هم نام برده است حرف نادرستی است، زیرا موقعیت این کشور‌ها با عربستان کاملا متفاوت است، مقامات این کشور‌ها انتخابی هستند و برای خود پارلمان‌های منتخب دارند در نتیجه پرداخت هایشان با تصمیم نهاد‌های منتخب است، اما مقامات عربستان در این زمینه شخصی تصمیم می‌گیرند و نه تنها این پرداخت‌ها چیزی را عاید مردم عربستان نمی‌کند بلکه در مقابل شاهد موضعگیری اهانت آمیز ترامپ علیه مردم و کشور عربستان هستیم.

عربستان امروز از هر حیث کشور ضعیفی است، کشوری است که به مردمش متکی نیست، در درون با اختلاف روبروست، مقاماتش نماینده مردم نیستند، از عایدات کشور هم کسی جز ترامپ بهره نمی‌برد.

این کارشناس سیاسی افزود، ما تنها در امور داخلی یا خارجی شاهد سیاست‌های دو گانه نظام سعودی نیستیم، بلکه مقامات عربستان از هرکسی که بترسند در برابرش به طور مطلق تسلیم می‌شوند، برای من مهم نیست که آنان در پاسخ دونالد ترامپ چه می‌گویند ضمن اینکه جستجو درباره اخلاق و روحیات دونالد ترامپ هم چندان اهمیتی ندارد، آنچه مهم است این که ترامپ می‌گوید پول بپردازید و مقامات عربستان هم پول ملتشان را به او می‌دهند. بدتر اینکه محمد بن سلمان می‌گوید همکاری با ترامپ را دوست دارد، به این معنی که سریال پرداخت پول ملت عربستان به ترامپ ادامه دار است. او می‌خواهد آینده عربستان را به دونالد ترامپ واگذار کند.

آنان بر اساس خواسته ترامپ همچنان به صهیونیست‌ها نزدیک خواهند شد، ولیعهد بر اساس اظهاراتش در نودو نه درصد گفتار و کردارش با ترامپ هماهنگ است، حتی اگر این هماهنگی در سطح انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، پایان دادن به قضیه فلسطین یا از بین بردن منافع اعراب و مسلمانان باشد. دلیل این کار مشخص است، زیرا نظام سعودی بسیار ضعیف است، محمد بن سلمان در داخل کشور پایگاهی ندارد که بتواند بدان متکی باشد، همه دارایی او، پول مردم و سیاست سرکوب است. افرادی که دور محمد سلمان را گرفته اند یا از جان و مالشان می‌ترسند یا در پی رسیدن به منصب و مقام هستند. همه این افراد مزدورانی ترسو به شمار می‌آیند. حتی برخی از مشاوران ولیعهد و وزیران یا به زندان رفته اند یا در آستانه زندانی شدن هستند.

رئیس مرکز حقوق بشر عربستان گفت، ما این بازداشت‌ها را پیگیری می‌کنیم، تا الان بر اساس گزارش‌ها هزار و پانصد نفر در عربستان به دلیل اظهار نظر زندانی شده اند، زیرا ولیعهد رای و انتقاد دیگران را تحمل نمی‌کند و به فکر این نیست که پایه‌های حکومتش را با اتکا به سازوکار‌های داخلی تقویت کند بلکه او در این زمینه به ترامپ چشم دوخته است. مقامات عربستان فاقد اراده و هوشمندی هستند در نتیجه نمی‌تواننند با امثال ترامپ مقابله کنند.

محمد بن سلمان می‌گوید، اظهارات ترامپ انتقاد نبود، زیرا هزاران نفر در داخل عربستان از ما انتقاد می‌کنند، اما سئوال من این است که این منتقدان داخلی کجا هستند؟ روزنامه‌ها و رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی تنها در پی تخریب منتقدان محمد بن سلمانند و این به دلیل سیاست فساد و سرکوب در خاندان حاکم است. چه کسی در داخل عربستان جرات دارد بگوید محمد بن سلمان مفسد است؟ بر خلاف این تصور رسانه‌های داخلی او را مبارز با فساد می‌خوانند. تسلیحاتی که می‌خرند هیچ سودی برای مردم عربستان ندارد، اما این توافقنامه‌ها برای عده‌ای فاسد سود آور است، بخشی از این تسلیحات اصلا وارد عربستان نمی‌شود و در انبار‌های کشور فروشنده باقی می‌ماند، زیرا عوامل توافقات تسلیحاتی افرادی فاسدند که هدفشان فقط امضای توافقنامه هاست.