به گزارش پارس نیوز، 

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت این کشور و ایران به لحاظ تاریخی و اجتماعی مشترکات زیادی با یکدیگر دارند.

او در این مصاحبه گفت: «ایران به لحاظ جغرافیایی همسایه ماست و ما 1400 کیلومتر با آن‌ها مرز مشترک داریم و به لحاظ تاریخ و وضع اجتماعی و بسیاری امور دیگر با همدیگر مشترک هستیم و ما این اشتراکات را حفظ می‌کنیم و این مسئله نشانه تمدن است.»

وزیر امور خارجه عراق در ادامه گفت: «درباره آمریکا باید بگویم که آمریکا در مقطعی مشخص در کنار ما قرار گرفت از این رو ما با آمریکا به اندازه‌ای که آن‌ها منافع ما را در نظر بگیرند و ما نیز منافع آن‌ها را در نظر داشته باشیم، همکاری می‌کنیم به گونه‌ای که نه آن‌ها در امور ما مداخله کنند و نه ما در امور آن‌ها مداخله می‌کنیم. هرگاه روابط میان دو کشور خراب شود ما تلاش نمی‌کنیم که از این کشور یا آن کشور حمایت کنیم ما به دنبال خواست این کشور یا آن کشور نمی‌رویم بلکه اراده و خواست خودمان را داریم.»

جعفری در این مصاحبه گفت: «عراق واقعیت‌های جغرافیایی با کشور‌های همسایه را رعایت می‌کند و خود را از دخالت در حاکمیت کشور‌های همسایه بر کنار می‌دارد و از فراهم آوردن فضایی که می‌تواند کل منطقه را ویران کند اجتناب می‌ورزد. عراق یک کشور مبتنی بر قانون اساسی است دارای پارلمان است و تصمیم‌ها بر اساس یک سری قواعد اتخاذ می‌شود. قوانین و مقررات ما در پارلمان وضع می‌شود و وظیفه اجرای آن بر قوه مجریه است. با این همه ما در محاصره کشور‌ها -چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم- مشارکت نمی‌کنیم. عراق خود در دهه نود قرن گذشته از مساله محاصره رنج برده است و به خوبی می‌دانیم که محاصره یعنی چه. محاصره که حاکم را تضعیف نمی‌کند. محاصره ملت و اقشار ضعیف ملت را زیر فشار قرار می‌دهد. این بیماران، سالخوردگان و کودکان هستند که آسیب می‌بینند. محاصره‌کنندگان می‌کوشند که بر سینه این‌ها بنشینند و به آن‌ها آسیب برسانند. ما نمی‌توانیم محاصره را درک کنیم. از این رو در برهه‌ای که ما به همه چیز پایبند هستیم، اما خطوط قرمزی داریم و اگر این مساله به ژرفای امور انسانی آسیب بزند حال در هر کشوری که باشد ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم و معتقدیم که انسان و کودک دارای هویتی جهانی برای همه کشور‌های جهان است. ما در همه جهان از «کودکان»، «سالخوردگان» و «زنان» حمایت می‌کنیم از این رو نمی‌پذیریم که چنین اشخاصی بخواهند آسیب ببینند.»

او در ادامه این مصاحبه گفت: «هیچ گونه تناقضی در عملکرد منطقه‌ای و بین‌المللی ما وجود ندارد و ما میان کشور‌ها تفاوت نمی‌گذاریم. ما بین منافع خود جمع‌بندی می‌کنیم. هیچ تناقضی وجود ندارد ما بر اساس یک معیار مشخص با رویکردی مشخص عمل می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم. ما بر اساس منافع ملی عراق و همچنین منافع دو جانبه با کشور‌ها عمل می‌کنم، کشور طرف تعامل ما هر کشوری که می‌خواهد باشد‌ای بسا منافع میان ما و این کشور‌ها کم و زیاد شود، اما نتیجتاً ما با این کشور‌ها روابط برقرار می‌کنیم بی آنکه این روابط باعث شود که به بخشی از یک محور تبدیل شویم و وارد درگیری میان محور‌ها شویم.»

وزیر امور خارجه عراق افزود: «برای روابط اگر منافع مشترک هم وجود نداشته باشد دست‌کم خطرات مشترک وجود دارد. ما با کشور‌هایی روابط برقرار کرده‌ایم که هرچند منافع مشترک هم با آن‌ها نداشته‌ایم، تروریسم زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد و به تمامی جهانیان راجع به ایجاد تروریسم جهانی هشدار داد. تروریسم، عراق را به عنوان پایگاه خود قرار داد از همین رو ما دوستانی یافتیم که نه تنها با ما منافع مشترک داشتند، بلکه خطرات مشترک هم داشتند.»