به گزارش پارس نیوز، 

وزیر خارجه آلمان بار دیگر بر حمایت برلین از برجام تاکید کرد و حفظ این توافق را در راستای امنیت اروپا برشمرد.

«هایکو ماس» که برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد در پاسخ به خبرنگار شبکه «دویچه‌وله» درباره تلاش اروپا برای نجات برجام گفت: «ما مطمئن هستیم که می‌توانیم این توافق را حفظ کنیم چراکه اگر ایران از آن خارج شود اوضاع بیش از پیش متشنج خواهد شد. ما این را نمی‌خواهیم. ما خواستار تنش نظامی نیستیم».

«تمام منطقه در وضعیت انفجار است». ماس با بیان این مطلب افزود: «همه باید به همکاری و مشارکت ادامه دهند تا به توافقی که برای آن مذاکره شده، شانس موفقیت داده شود. ما در حال تلاش برای انجام این کار هستیم. نه تنها به عنوان امضاکنندگان توافق بلکه تمام کشورهای اتحادیه اروپا بار دیگر بسیار شفاف نظر خود را (برای حفظ برجام) بیان کردند».

ماس برجام را در راستای تامین امنیت برای اروپا شمرد و گفت: «چیزی غیر از این باعث افزایش تنش‌ها شده و امنیت ما در اروپا را به خطر می اندازد. این دلیلی بر این آن است که من (برای حفظ برجام) بسیار تلاش کرده ام».

پیش از این نیز «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که ابزار مدنظر ۱+۴ برای ایجاد امکان تعاملات بانکی با ایران، تا پیش از نوامبر اجرایی شود.

قرار است این کانال - در صورت ایجاد - به صادرات نفت، مبادلات بانکی و تجارت غیرنفتی ایران کمک کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای، کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.