به گزارش پارس نیوز، 

«چارلز میشل» نخست‌وزیر بلژیک روز پنج‌شنبه از بی‌اعتنایی آمریکا به توافق‌های بین‌المللی انتقاد کرد و گفت: راه حل مشکلات جهان اتکا به دیپلماسی چندجانبه است.

وی که در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، بدون اشاره مستقیم به آمریکا، گفت: «برای کشور من مایه ناراحتی است که دستاورد‌های سال‌ها دیپلماسی صبورانه به همین راحتی کنار گذاشته می‌شود. ظرف چند ماه توافق هسته‌ای با ایران، توافق‌های تجاری و توافق پاریس از سوی یکی از امضاکنندگان کنار گذاشته شدند.»

میشل با طرح این ادعا که پیش از برجام ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی بود، گفت: «مذاکرات هم دشوار و طاقت‌فرسا بود. دستیابی به یک توافق جامع به کوتاه آمدن دو طرف نیاز داشت و برای فائق آمدن بر تخاصم عمیقی که وجود داشت، اعتماد متقابل لازم داشت. می‌دانیم که این توافقنامه کامل نیست، چون موشک‌های بالستیک را پوشش نمی‌دهد. اما می‌دانیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.»

وی افزود: «خوب، صرفا به خاطر اینکه این توافق کامل نبوده، باید آن را به هم زد؟ یا اینکه برعکس، باید فصل تازه‌ای از مذاکرات چندجانبه را برای تکمیل و ارتقا آن آغاز کنیم؟»

او در ادامه از تصمیم آمریکا برای خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس هم انتقاد کرد و گفت: تغییرات زیست محیطی تمام جهان را تهدید می‌کند.

در سه روزی که از بحث عمومی مجمع سازمان ملل متحد می‌گذرد، اغلب سخنران‌ها انتقاداتی به سیاست‌های واشنگتن، به خصوص عدم توافق کاخ سفید به دیپلماسی چندجانبه، طرح کرده‌اند. روز سه‌شنبه بخشی از سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع هم با خنده و تمسخر حضار مواجه شد.