به گزارش پارس نیوز، 

یک نظام جدید چند قطبی جهانی به زیان آمریکا و دلار در حال شکل گیری است. اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه در حال پیاده کردن طرحی هستند که به شرکت های خارجی اجازه ادامه تجارت با ایران، حتی کالاهایی مانند نفت را می دهد که بدین ترتیب سلطه دلار را در بازار جهانی به خطر می اندازد.

فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت: اعضای اتحادیه اروپا یک هویت قانونی برای ایجاد تسهیلات و مشروع کردن مبادلات مالی با ایران ایجاد می کنند و شرکت ها می توانند به کارشان با ایران با رعایت مقررات اتحادیه اروپا ادامه دهند. 

به عقیده وال استریت جورنال ایتالیا، این تصمیم، یک برخورد مستقیم با سیاست های ترامپ در رابطه با ایران و تصمیم او مبنی بر خروج از تعهدات اخذ شده آمریکا در زمان اوباما است. بدین ترتیب یک مقابله سخت میان اروپا و امریکا در رابطه با مساله ایران و پرداختی های نفتی، بوجود آمده است که می تواند سلطه دلار در بازار جهانی را به خطر بیاندازد.

با این طرح شرکت هایی که قصد خرید نفت ایران را داشته و یا می خواهند به ایران کالا بفروشند می توانند سیستم بانکی آمریکا را دور بزنند. تمام قدرت های بزرگ به جز شمال امریکا و ژاپن با این توافق مشارکت دارند. 

پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم هایی که با امضای توافق هسته ای برداشته شده بودند، بار دیگر از روز 4 نوامبر آینده بر تهران اعمال خواهند شد، تحریم هایی که مانع شرکت های خارجی برای ادامه کار با ایران و استفاده از سیستم مالی بر پایه دلار برای مبادلات تجاری می شوند.