به گزارش پارس نیوز، 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه از ابتدای زمانی که برای نخستین بار ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفت شنید که اعضاء به اتفاق آراء قول دادند از توافق هسته ای سال 2015 با ایران حمایت کنند.

این نشریه آمریکایی در مطلبی نوشت: اعضای شورای امنیت همچنین با تمجید از توافق هسته‌ای آن را دستاوردی برای دیپلماسی بین المللی خواندند.

ترامپ این جلسه را با گفتن این موضوع خطاب به سران دیگر آغاز کرد که توافق هسته‌ای "وحشتناک" بوده است و اینکه "حکومت ایران خشونت، تروریسم و هرج و مرج  (!) را صادر می کند."

ترامپ سپس از 14 عضو دیگر از جمله متحدان کلیدی اروپایی خواست تا برای منزوی کردن ایران به آمریکا بپیوندند. وی گفت باید تحریم های اقتصادی بیشتری را به موارد موجود اضافه کرد که شامل ممنوعیت صادرات نفت ایران و محدودیت در انجام معاملات بانکی است. ترامپ گفت هر کسی که تحریم ها را نقض می کند با عواقب شدید مواجه خواهد شد.

در عین حال، رؤسای دولت و وزرای امور خارجه کشورها به جای جانبداری از موضع آمریکا در مورد سیاست ایران، آن را رد کردند. این کشورها به انکار غیرمعمول و دیپلماتیک موضع آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی پرداختند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت اعضای شورای امنیت باید با یکدیگر همکاری کنند تا نگرانی هایی را که ترامپ و دیگران در خصوص موشک‌های دوربرد ایران و نفوذ منطقه‌ای این کشور دارند، حل شود. 

بعضی از اعضای شورای امنیت به زیان های بالقوه مالی و تجاری اشاره کردند که کشورشان به علت تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها علیه شرکت هایی که تجارت با ایران را ادامه می دهند، متحمل می شود.

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد به خبرنگاران گفت توافق هسته ای ایران "ارزش تجاری زیادی دارد."

هیچکدام از نمایندگان در شورای امنیت با سخنان ترامپ موافق نبودند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت: "باید به حق همه کشورها برای داشتن روابط عادی اقتصادی و تجارت با ایران احترام گذاشته شود."

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه گفت جلسه شورای امنیت نشان داد آمریکا تنهاست و ایران تنها نیست. وی گفت کشورش همچنان به توافق هسته ای وفادار است.

شورای امنیت تنها سازمان بین المللی است که می تواند تحریم های اقتصادی علیه یک کشور اعمال کند. کارشناسان تحریم های ایران و سیاست آمریکا گفتند این نشست شورای امنیت نشان داد ترامپ در رویکرد خود که مستلزم اعمال نهایت فشار بر ایران است با دشواری هایی روبروست.