به گزارش پارس نیوز، 

وزارت دفاع روسیه سه شنبه گذشته اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش سوریه به دلیل تحریک شدن از سوی اسرائیل (بمب افکن های رژیم صهیونیستی)، به اشتباه هواپیمای نظامی ایل 20 روسی را که در آسمان دریای مدیترانه در فاصله 35 کیلومتری ساحل سوریه در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه بود، هدف قرار داده است. 

طبق این گزارش، همزمان با ناپدید شدن این هواپیمای روسی، چهار جنگنده اسرائیلی از نوع 'اف- 16' زیرساخت های سوریه در استان لاذقیه را هدف حمله قرار داده بودند. 

وزارت دفاع روسیه در خصوص هدف قرار گرفتن این هواپیما اعلام کرد که خلبان های اسرائیلی از هواپیمای روسیه به عنوان سپری هوایی استفاده کرده و آن را در معرض حمله سامانه پدافندی ارتش سوریه قرار داده اند. 

'سرگئی شویگو' وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن این هواپیما گفت که مسئولیت کامل سرنگونی هواپیمای روس و کشته شدن 15 نظامی روسی با اسرائیل است. 

'ولادیمیر پوتین' رئیس‌ جمهور روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است. 

وزیر دفاع روسیه پیش از آن گفته بود 'اسرائیل مسئول اصلی این سرنگونی است'. 

در 18 سال گذشته رژیم صهیونیستی بیش از 50 بار به خاک سوریه تجاوز کرده که آخرین بار آن در 27 شهریور امسال (1397) بود که برخی از زیر ساخت های این کشور توسط چهار فروند جنگنده - بمب افکن رژیم صهیونیستی در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه هدف قرار گرفته است؛ نکته قابل تامل این که تاکنون هیچ یک از این تجاوزها از سوی سازمان ها و نهادهای بین المللی محکوم نشده و این اقداماتی ضدانسانی و غیرقانونی سران رژیم صهیونیستی همواره با حمایت آمریکا روبرو بوده است. 

بحثی که در این جا وجود دارد این است که به رغم حضور قوی نیروهای نظامی روس در سوریه به همراه امکانات و تجهیزات مدرن از جمله سامانه های پدافند هوایی S300 و S400 چرا جنگنده های متجاوز صهیونیستی می توانند ضمن تجاوز هوایی به سوریه در حریم هوایی این کشور به راحتی به پرواز درآمده و اهداف مورد نظر خود را حتی در مراکزی که در نزدیکی پایگاه های روسی در سوریه همچون لاذقیه است ،هدف قرار دهند. 

کارشناسان مسایل سیاسی و امنیتی معتقدند که روس ها تا به امروز با سران رژیم صهیونیستی تعارف و تعامل داشته اند و احتمال ضعیفی وجود دارد که از این پس نیز روس ها به تجاوزات صهیونیست ها در خاک سوریه واکنش نشان دهند. 

این کارشناسان در درجه نخست حضور بیش از یک میلیون یهودی روس تبار در سرزمین های اشغالی و رفت و آمد آنها به روسیه و همچنین تعاملات راهبردی مسکو - تل آویو را از دلایل عدم واکنش روس ها به صهیونیست ها می دانند. 

فروردین سال 1396 آمریکا به کمک دو کشور فرانسه و انگلیس با سناریو سازی در خان شیخون سوریه و در اقدامی حمایتی از تروریست های تکفیری اقدام به موشک باران و بمباران پایگاه هوایی 'الشعیرات' ارتش سوریه کرد. 

در 24 فروردین ماه سال جاری (1397) نیز آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه به بهانه واهی حمله ارتش سوریه به دوما در غوطه شرقی (در استان ریف دمشق) با 103 فروند موشک 10 مرکز نظامی و تحقیقاتی سوریه را هدف قرار داد. 

این دو اقدام آمریکا و همپیمانان انگلیسی و فرانسوی آنها نیز هرگز با واکنش سامانه پدافند هوایی روس ها در سوریه مواجه نشد و این خود سوری ها بودند که توانستند با سامانه پدافند هوایی شان شمار زیادی از این موشک ها و راکت ها را هدف قرار دهند؛ حتی گفته شده بود که سامانه پدافندی روس ها در زمان حمله غربی ها به مراکز سوری خاموش بوده است. 

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه روس ها خود را به خاطر منافعشان در سوریه با آمریکا، فرانسه و انگلیس درگیر نمی کنند و بیشتر تلاش دارند تا سیاست راهبردی خود یعنی دوستی با همه طرف ها در ارتباط با بحران سوریه را دنبال کنند.

کارشناسان همچنین معتقدند که روس ها کدهای جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی را به عنوان هواپیماهای دوست برای سامانه های دفاع هوایی خود تعریف کرده اند و تجاوز جنگنده های نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بدون هیچگونه ممانعتی از سوی روس ها انجام می شود. 

هم اکنون پدافند هوایی در خاک سوریه دو گانه می باشد، به این معنا که قسمتی در اختیار ارتش سوریه است و قسمتی در اختیار نظامیان روس قرار دارد، اما در یکسال گذشته پدافند هوایی سوری ها با کمک همپیمانان این کشور تقویت شده به حدی که پس از 36 سال سامانه دفاعی این کشور توانست یک فروند جنگنده - بمب افکن پیشرفته F16 متجاوز اسراییلی را در 21 بهمن ماه سال گذشته (1396) هدف قرار دهد و معادلات صهیونیست ها را به هم بریزد. 

تنها اقداماتی که روس ها در روزهای اخیر در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی خود نسبت به رژیم صهیونیستی انجام داده اند، محدود کردن فضای غرب سوریه آنهم برای رزمایش (تا روز چهارشنبه آینده) می باشد، اقدامی که تاکنون از سوی روس ها در نزدیک به هشت سال گذشته انجام نشده بود، البته امروز نیز از سوی وزیر دفاع روسیه اعلام شد که سامانه دفاع هوایی S300 را که پیش از این قرار بود روسیه تحویل ارتش سوریه دهد تا دو هفته دیگر به این کشور ارسال خواهند کرد، اقدامی که تا حدی از مسامحه گری روس ها علیه رژیم صهیونیستی می کاهد. 

اکنون باید گفت نکته مهم در ارتباط با سقوط هواپیمای روسی وجود دارد ، توقع اذهان عمومی از روسیه در مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در سوریه می باشد؛ اگر نگاهی به کارنامه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بیندازیم خواهیم دید که کارنامه شخص وی در مقابل دشمنان و یا تهدید کنندگان امنیت ملی روسیه مملو از برخوردها و واکنش های قاطع است؛ همانگونه که پس از سوم آذر سال 1394 در قضیه سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه توسط جنگنده های ترکیه شاهد آن بودیم و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مجبور به عذرخواهی از مسکو شد، هم اکنون نیز اذهان عمومی در سطح جهان منتظر برخورد جدی مسکو با سران تل آویو است تا واکنش روسیه را در مقابل اقدام رژیم صهیونیستی در عمل مشاهده کند.