به گزارش پارس نیوز، 

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ونزوئلایی خود در کاراکاس گفت ترکیه برای مقابله با دلار آمریکا و شکست دادن آن، ونزوئلا را به عنوان یک شریک تجاری مد نظر قرار داده است.

چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا و کاراکاس توافق کردند در معاملات و تبادلات تجاری خود از ارز‌های ملی استفاده کنند چرا که به گفته وی آمریکا به طور ناجوانمردانه از پول خود برای حمله به دیگر کشور‌ها و تحت فشارگذاشتن آن‌ها استفاده می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: "ما با پول هیچ کشوری مشکل نداریم، اما پول نباید برای حمله به اقتصاد دیگر کشور‌ها استفاده شود. "

در نوزده سال اخیر این اولین بار است که یک وزیر امور خارجه ترکیه به ونزوئلا سفر کرده است. چاووش اوغلو خاطرنشان کرد استفاده از پول آمریکا به عنوان حربه‌ای برای حمله به اقتصاد دیگر کشورها، این کشور‌ها را ترغیب می‌کند از پول ملی خود در تبادلات تجاری استفاده کنند.

وی افزود دولت ترکیه امیدوار است که استفاده از پول محلی به تبادلات تجاری با ونزوئلا محدود نشود. وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد کشورش امیدوار است که در معاملات و مناسبات تجاری با همه کشور‌ها از پول‌های ملی استفاده شود. 

این مقام ترک ادامه داد ترکیه در این اواخر هدف حمله اقتصادی از طریق نرخ ارز بوده است، اما قاطعانه در برابر این حمله ایستادگی کرده و تدابیر لازم را برای حفظ ثبات اقتصاد خود به کار گرفته است.

وزیر امور خارجه ترکیه درباره روابط کشورش با ونزوئلا اعلام کرد: "روابط آنکارا-کاراکاس حسنه و همواره در حال پیشرفت است. سران دو کشور نیز با یکدیگر مثل برادر رفتار می‌کنند."

وی اعلام کرد شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در نظر دارد شمار پرواز‌های خود را به کاراکاس افزایش داده و به هفت پرواز در هفته برساند. به جز این هفت پرواز نیز برای حمل کالا از ترکیه به کاراکاس صورت می‌گیرد.

چاووش اوغلو اعلام کرد این احتمال وجود دارد که تاجران و سرمایه گذاران کشورش در بخش‌های زیربنایی، انرژی، ساخت و ساز و گردشگری ونزوئلا سرمایه گذاری کنند. وی ادامه داد ونزوئلا در برهه حساسی قرار گرفته است و ترکیه برای کمک به دولت و مردم ونزوئلا برای سپری کردن این دوره، همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد ونزوئلا در این شرایط به حمایت صادقانه نیاز دارد. ترکیه با اصل انزوا و تحریم مخالف است و همواره بر ضرورت گفتگو به منظور تقویت روابط با کشور‌ها تاکید می‌کند. چاووش اوغلو افزود: "ما به حمایت‌های خود از ونزوئلا ادامه خواهیم داد."