به گزارش پارس نیوز، 

کوک  درباره ادعای عربستان مبنی بر پر کردن خلا نفت ایران در بازارهای جهانی یادآورشد: سعودی‌ها قادر خواهند بود تا در فصل زمستان، زمانی که تقاضاها در داخل برای سیستم‌های سرمایشی پائین است خلا صادرات نفت ایران را پر کند. 'اما آنها حاضر نخواهند شد تا برای رضایتمندی واشنگتن نفت خود را ارزان بفروشند.'

کوک ادامه داد که پس از خروج آمریکا از برجام تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا بهای نفت خام در بازار جهانی افزایش پیدا نکند. 

پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیتی دانشگاه لندن همچنین افزود: ظرف همین مدت معاملات نقدی نفت خام برنت دریای شمال در مقایسه با نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به دلیل نگرانی خریداران از آینده تحولات بازار جهانی نفت، افزایش چشم‌گیری داشته است. 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت‌ماه، این کشور را از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج کرد. بر اساس این توافق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال 2015 میلادی برداشته شد. بااین‌حال ترامپ اعلام کرده است که تحریم‌های ضد ایرانی را دوباره احیا خواهد کرد. 

کوک در پاسخ به این پرسش که علت خروج آمریکا از برجام چیست؟، گفت: معتقدم این‌یک تصمیم کاملا شخصی بوده است. درواقع خصومت ترامپ با باراک اوباما به حدی است که او تلاش می‌کند تمام دستاوردهای دولت قبلی را بدون توجه به منافع آمریکا از بین ببرد. 

به گزارش ایرنا، تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، با اعتراض دیگر کشورهای امضاکننده این توافق روبه رو شده است و آن‌ها اعلام کرده‌اند که به این توافق پایبند می‌مانند. کشورهای عضو برجام همچنین در تلاش هستند تا به‌رغم تحریم‌های آمریکا، راهکاری را برای تداوم بهره‌مندی ایران از مزایای برجام پیدا کنند.

فایننشال تایمز به‌تازگی در گزارشی نوشته است: 'قدرت‌های اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای ایجاد یک کانال پرداخت مالی به ایران هستند تا شرکت‌های اروپایی را قادر سازد به تجارت و معاملات خود با ایران ادامه دهند. این اقدام در جهت بخشی از تلاش‌ها برای فائق آمدن به مانع تحریم‌های ایالات‌متحده و حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) انجام می‌شود.'

کوک درباره تلاش‌های اروپا در این باره گفت: چنانچه این سازوکار با موفقیت ایجاد شود، شرکت‌های اروپایی قادر خواهند بود تا همکاری‌های تجاری خود با ایران را ادامه دهند و این مساله به نفع تهران خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه ایران در طول دهه‌های گذشته نشان داده که فروشنده قابل‌اعتمادی است پیشنهاد کرد که اروپا با خرید نفت تهران امنیت بخش انرژی خود را تامین کند.

کوک همچنین ادامه داد: فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های اروپایی به لحاظ راهبرد اقتصادی و لجستیکی برای تهران حائز اهمیت است.

آمریکا که پس از خروج از برجام خود را در میان متحدان سنتی‌اش منزوی یافته است، به دنبال آن است که توافق جامع‌تری را با ایران امضاء کند. مقام‌های آمریکایی در اظهارنظرهای ادعایی خود، بارها تهران را به اقدامات مخرب در منطقه متهم ساخته و به دنبال دست‌یابی به توافقی هستند که علاوه بر مسائل هسته‌ای، سایر موضوعات مورد اختلاف را شامل شود.

کوک بدون ارائه تحلیلی درباره ابعاد سیاسی این مساله، گفت که این‌یک فرصت تاریخی برای ایران است تا بازار انرژی جهانی را متحول کند. به گفته وی، ایران می‌تواند طرحی را به آمریکا پیشنهاد کند که بر اساس آن عرضه حامل‌های انرژی در جهان (به‌جای دلار) از طریق فناوری‌های جدید مالی محاسبه شود.

بر اساس این گزارش، دور اول تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در 15 ماه مرداد اعمال شد و دور بعدی تحریم‌ها که بیشتر شامل تحریم‌های نفتی می‌شود، در 13 آبان ماه اعمال خواهد شد. آمریکا ادعا کرده که قصد دارد صادرات نفت ایران را تا آبان ماه به صفر برساند.

اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی در جلسه امروز (سه‌شنبه) طرح عرضه نفت خام به‌صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی را با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت تصویب کردند.

براساس طرحی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور اعضا و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری تصویب شد، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.