به گزارش پارس نیوز، 

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا به یکی از رسانه‌های محلی کشورش گفت که مادرید در زمینه تجدید‌نظر برای فروش تسلیحات به عربستان موضوعی توام با ریسک را در پیش گرفته بود. وی همچنین از فروش بمب‌های لیزری به عربستان حمایت کرد.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشت که سانچز روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی La Sexta گفت: «شرایط بسیار پیچیده بود. یک دوراهی پیش رو قرار داشت در زمینه قطع رابطه اقتصادی و سیاسی با عربستان سعودی یا پیش بردن معامله‌ای که در دولت قبلی امضا شده بود.»

چندی پیش اعلام شد که دولت اسپانیا قرارداد فروش ۴۰۰ بمب هدایت شونده لیزری به عربستان سعودی را به دلیل نگرانی درباره استفاده از این بمب‌ها علیه غیرنظامیان یمن لغو کرده است. این قرارداد در سال ۲۰۱۵ بین دولت سابق و محافظه‌کار اسپانیا و عربستان سعودی بسته شد، اما دولت کنونیِ اسپانیا که مواضع چپگرایانه دارد، این قرارداد را لغو کرده است.

با این حال روزنامه اسپانیایی «ال پریودیکو» به نقل از منابعی نوشت این کشور فروش این بمب‌ها به عربستان را لغو نمی‌کند. این روزنامه اسپانیایی همچنین نوشت، وزارت دفاع اسپانیا به پادشاهی سعودی گفته است که قرارداد انجام خواهد گرفت. به نوشته ال پریودیکو، عربستان سعودی تهدید کرده بود اگر اسپانیا فروش بمب را لغو کند، عربستان نیز قرارداد ۱.۸ میلیارد یورویی خود با اسپانیا برای خرید کشتی‌های جنگی را لغو خواهد کرد.

عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی کشور‌های غربی به عربستان سعودی را که در جنگ یمن استفاده می‌شود، محکوم کرده است. سازمان ملل آمار تاکنون قربانیان جنگ یمن را طی سال ۲۰۱۵ بیش از ده هزار نفر عنوان کرده و این در حالی است که میلیون‌ها نفر در معرض قحطی هستند.