به گزارش پارس نیوز، 

'محمد الزینی' رییس سنی (کهنسال ترین نماینده پارلمان) امروز شنبه جلسه پارلمان را با حضور اکثریت نمایندگان آغاز کرد و هشت نماینده در آغاز جلسه خود را به عنوان نامزدهای ریاست پارلمان معرفی کردند اما به تدریج اکثر آنها از پست ریاست پارلمان انصراف دادند.

رقابت بر سر ریاست پارلمان امروز بین محمد الحلبوسی و 'خالد العبیدی' (وزیر دفاع سابق) منحصر شد و در نهایت الحلبوسی که مورد حمایت فراکسیون 'الفتح' (نزدیک به الحشد الشعبی) بود به این پست نایل آمد. 

'اسامه النجیفی' (معاون رییس جمهوری و رهبر فهرست انتخابی القرار)، 'طلال الزوبعی' (نماینده فهرست انتخابی القرار)، 'محمد التمیم' (وزیر آموزش و پرورش سابق)، 'احمد عبدالله الجبوری' (استاندار سابق صلاح الدین)، محمد الخالدی' (نماینده عرب سنی از فهرست انتخابی 'بیارق الخیر') و 'رعد الدهلکی' (نماینده دیاله از فراکسیون اتحاد قوا) که قبلا خود را نامزد این پست کرده بودند، امروز از نامزدی ریاست پارلمان انصراف دادند.

احمد الجبوری نماینده عرب سنی از استان نینوا از فهرست انتخابی 'التمدن' نیز که قبلا خود را نامزد این پست کرده بود در بیانیه ای رسمی که در صحن علنی مجلس قرائت کرد، با اعلام انصراف از ریاست پارلمان و حمایت از محمد الحلبوسی گفت که از فراکسیون اصلاح (سائرون و النصر) جدا شده و به فراکسیون سازندگی (الفتح) پیوسته است.

الحلبوسی جوان 37 ساله ای است که از حزب 'الحل' به ریاست 'جمال الکربولی' بعد از اینکه شب گذشته اکثر اعضای ائتلاف 'محور الوطنی' عرب سنی (حدود 50 نماینده) حمایت خود را از وی اعلام کردند، امروز توانست این پست را به دست بیاورد.

***بیوگرافی الحلبوسی

'محمد ریکان حدید علی الحلبوسی' متولد 1982 از استان سنی نشین الانبار در غرب عراق است که دارای مدرک مهندسی سازه از دانشگاه مستنصریه بغداد است.

او در سومین دوره انتخابات پارلمانی در 2014 به پارلمان عراق راه یافت و عضویت کمیسیون حقوق بشر و سپس ریاست کمیسیون دارایی پارلمان را در 2016 برعهده داشت.

الحلبوسی در 2017 به عنوان استاندار الانبار منصوب شد و در انتخابات 22 اردیبهشت ماه 97 به عنوان رهبر فهرست انتخابی الانبار هویتنا بار دیگر به پارلمان عراق راه یافت.

پیرامون نحوه رسیدن الحلبوسی جوان به ریاست پارلمان حرف و حدیث زیادی در عراق صورت گرفته و رقبای الحلبوسی ادعا می کنند که او براساس یک زد و بند سیاسی به این پست رسیده است.

'مشعان الجبوری' نماینده سابق پارلمان عراق که به افشاگری در این کشور شهرت دارد، شب گذشته در تویئتی اعلام کرده است که بالغ بر 15 میلیون دلار پست ریاست پارلمان (شب گذشته) معامله شده تا الحلبوسی به این پست برسد وبرخی منابع این رقم را تا 30 میلیون دلار اعلام کرده اند.

جلسه امروز پارلمان عراق خالی از حواشی نبود و بعضی از نمایندگان فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) و حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) جلسه را ترک کرده و سپس بار دیگر به جلسه بازگشتند و در رای گیری بر سر انتخاب رییس پارلمان شرکت کردند.

نمایندگان فراکسیون ترکمنان پارلمان نیز امروز در اعتراض به پاره ای مطالبات سیاسی خود، جلسه را ترک کردند.

انتخاب الحلبوسی براساس توافقی که بین فراکسیون های بزرگ پارلمان (الفتح و سائرون) صورت گرفت، به صورت رای گیری سری انجام شد و 298 نماینده از مجموع 329 نماینده پارلمان عراق امروز در رای گیری شرکت کردند.

***سائرون و حزب بارزانی پست نائب اول و دوم ریاست پارلمان را به دست آوردند

در جلسه امروز 'حسن کریم العاقولی' از فراکسیون سائرون به عنوان نایب اول و 'بشیر خلیل الحداد' از حزب دمکرات کردستان عراق (حزب مسعود بارزانی) به عنوان نایب دوم رییس پارلمان انتخاب شدند.

علاو بر حزب دمکرات کردستان، امروز حزب جماعت اسلامی کردستان احمد حاجی و اتحاد اسلامی کردستان عراق مثنی امین را که هر دو از نمایندگان استان سلیمانیه هستند برای پست نایب دوم رییس پارلمان نامزد کردند که رای کافی را به دست نیاوردند. 

با انتخاب هیات رییسه پارلمان، عملا از حیث قانونی باید رییس جمهور برگزیده و رییس جمهور منتخب از طرف پارلمان، بایستی فراکسیون بزرگ پارلمان را که - مهمترین مسائله سیاسی بحث برانگیز در عراق است – متولی معرفی نخست وزیر و تشکیل دولت جدید کند.

براساس توافقی که هادی العامری رهبر فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی) و مقتدا صدر (حامی سائرون) در چهارشنبه گذشته (21 شهریور ماه 97) صورت گرفت، رهبر این دو فراکسیون بزرگ توافق کردند که روند انتخاب روسای سه گانه (رییس پارلمان، رییس جمهور و نخست وزیر) با تفاهم بین همدیگر پیش برود.