به گزارش پارس نیوز، 

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور بایستی از تهدید به خروج از برجام به عنوان یک اهرم فشار جهت وادار کردن ایران به تغییر رفتار استفاده می‌کرد.

او در مصاحبه با «رادیو سالم» به توضیح درباره تئوری خودش درباره برجام پرداخت و گفت: «تئوری ما این بود که وقتی برجام را نگاه داریم، ثابت کرده‌ایم که قصد داریم آن را آن‌طور که توافق کرده‌ایم اجرا کنیم. در این صورت، همه مسائل دیگر را هم روی میز می‌گذاریم.»

کری در ادامه گفت: «بنابراین، از دید من، به نظرم توصیه بهتر به ترامپ این بود که برجام را حفظ کند. این باعث می‌شد چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا هم در کنار شما باشند و با شما متحد باشند.»

وزیر خارجه سابق آمریکا ادامه داد: «بنابراین، وقتی آن را حفظ می‌کنید به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، به شما گفته‌ایم که باید کارهای دیگرتان را متوقف کنید. به شما دو سال، یک سال یا هر زمان دیگر وقت می‌دهم. می‌خواهیم بر سر مسائل دیگر مذاکره کنیم و اگر این کار را تا آن وقت انجام ندهید از توافق خارج می‌شوم.»

 کری اضافه کرد: «اینطور، شما چین، روسیه و سایر کشورها را همراه خودتان دارید تا از آنها به عنوان اهرم برای مطالبه این رفتار متفاوت از ایران استفاده کنید نه اینکه یکجانبه از توافق خارج شوید، خودتان را منزوی کنید و هر گونه گفت‌وگو با ایرانی‌ها را دشوارتر کنید.»

کری قبل از این مصاحبه هم در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود دولت اوباما قصد داشته از حمایت‌های بین‌المللی منبعث از برجام به عنوان اهرمی برای فشار علیه ایران استفاده کند.

او در مصاحبه با کریستین امان‌پور، مجری سی‌ان‌ان گفت: «بنابراین ما می‌خواستیم سلاح هسته‌ای را بگیریم و آن را کناری بگذاریم و بعداً به حمایتی که از روسیه، چین و سایر کشورها داشتیم اتکا کنیم تا ایران را وادار کنند کارهایی که در سایر جاها را انجام می‌دهند را تغییر دهد. ما می‌خواستیم با آنها همکاری کنیم تا به مدالیته جدیدی برای امنیت منطقه برسیم. آنها نشان دادند که آماده گفت‌وگو درباره این مسائل بودند.»