به گزارش پارس نیوز، 

نیروی هوایی آمریکا بعد از چند ماه سکوت و پنهانکاری سرانجام سرنگونی یک فروند پهپاد «آر کیو -۴ گلوبال هاوک» خود که ۱۲۳ میلیون دلار ارزش دارد را در اطراف سواحل اسپانیا در ماه ژوئن (تیر) تایید کرد.

به نوشته وبگاه «ارفورس تایمز» سرگرد «کن اسکالز» سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفت که این پهپاد در ساحل خلیج کادیز نزدیک «روتا»، واقع در اسپانیا در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی و در تاریخ ۲۶ ژوئن (پنجم تیر) سرنگون شد و لاشه آن بلافاصله توسط پرسنل نیروی هوایی و دریایی یافته شد.

این حادثه چهارشنبه گذشته در ابتدا توسط نشریه «درایو» انعکاس پیدا کرد و بعدا نیروی هوایی آمریکا به طور رسمی مجبور به تایید خبر سرنگونی این پهپاد پیشرفته شد.

سرگرد اسکالز در این زمینه گفت که به خاطر نگرانی‌های علمیاتی در آن زمان به بروز این حادثه اشاره‌ای نشد. گفته شده که در این حادثه هیچ پرسنلی آسیب ندیده است.

لاشه پهپاد آر کیو ۴

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا به خاطر حساسیت مسئله به نوع ماموریت این پهپاد و محل برخاستن آن اشاره‌ای نکرد. پهپاد گلوبال هاوک متعلق به اسکادران شناسایی ۳۸۴ در پایگاه هوایی «گرند فورکس» در داکوتای شمالی است.

آر کیو-۴ گلوبال هاوک ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توسط نیروی هوایی و دریایی آمریکا به عنوان یک هواپیمای شناسایی کار برده می‌شود. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزار پا پرواز کند و کنترل آن بر عهده چهار خدمه است. آرکیو ۴ هم اکنون به عنوان دورپروازترین پهپاد عملیاتی جهان است.