به گزارش پارس نیوز، 

علی لاریجانی چهارشنبه گذشته در راس هیاتی عالی رتبه از نمایندگان ملت و معاونان چند وزارتخانه کلیدی به دعوت همتایان خود سفری چهار روزه به روسیه و بلاروس را آغاز کرد و پنجشنبه گذشته در شهر ولگوگراد روسیه در نشست پارلمانی دو کشور شرکت کرد.
وی در دیدار با ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه در نشست پارلمانی دو کشور به اقدامات ضد ایرانی آمریکا اشاره کرد و گفت که آمریکایی‌ ها به ایران و روسیه فشار می آورند و دو کشور را تحریم می کنند، این موضوع نشان می دهد که مشکل آنها در جای دیگری است.
لاریجانی با بیان اینکه با تصمیمات رئیس جمهوری روسیه و رئیس دوما، شاهد همکاری‌های بیشتری میان دو طرف هستیم، افزود: نفس تروریست ها در سوریه به شماره افتاده است و ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه سهم به سزایی داشته اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییراتی در رفتار آمریکایی‌ ها در حال رخ دادن است و ایران و روسیه باید مشورت های نزدیک تری داشته باشند، گفت: خوشبختانه در زمینه حمل و نقل و کشاورزی همکاری های خوبی میان ایران و روسیه صورت گرفته است.
لاریجانی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری‌های صنعتی پیشرفت های خوبی ایجاد و پیشنهادهای خوبی هم ارائه شده است، یادآور شد : در شرایط کنونی آمادگی لازم برای همکاری ‌های بیشتر وجود دارد، به ویژه استان های ایران با کشور روسیه همکاری های خوبی داشته اند و حتی استاندار ولگوگراد توضیحات زیادی درباره همکاری‌های ایران داد و ایده‌های خوبی در زمینه همکاری‌های استانی داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار از همکاری های ریلی و حمل و نقل تهران و مسکو حمایت کرد و گفت: مسئولان دولتی دو کشور باید مشکلات پیش رو را با پارلمان‌های ایران و روسیه در میان بگذارند.
لاریجانی اظهار داشت: قطعا مجلس به حوزه حمل و نقل به ویژه حوزه ریلی و همچنین به شرکت ‌های حمل و نقل بین دو کشور توجه خواهد کرد.

** حجم معاملات تجاری دو کشور 30 درصد رشد کرده است
ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه نیز در این دیدار به رشد تجارت میان ایران و روسیه اشاره کرد و افزود : حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 30 درصد نسبت به پارسال رشد کرده است.
وی که در نشست کمیسیون مشترک پارلمانی دو کشور سخن می گفت، با بیان اینکه روابط تهران و مسکو به صورت پویا در حال توسعه است، ادامه داد: اطمینان دارم که این امر به واسطه پویایی روابط روسای جمهوری دو کشور بوجود آمده است.
رئیس دومای دولتی روسیه توضیح داد: اکنون مهم این است که تصمیمات در ابعاد پارلمانی و در سطح ایجاد قانون عملیاتی شود، از این رو باید همکاری های پارلمانی دو کشور گسترش یابد.

**اعلام آمادگی روسیه برای برقی کردن قطار بندرعباس- سرخس
«الکساندر میشارین» معاون مدیرکل راه آهن روسیه نیز اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با ایران برای نوسازی زیرساخت ها، احداث خط دوم و برقی کردن راه آهن بندرعباس - سرخس است.
وی درنشست کمیسیون مشترک پارلمانی ایران و روسیه در ولگوگراد افزود: این پیشنهاد از سوی طرف ایرانی ارائه شده و پیش بینی می شود تا شش میلیارد یورو هزینه در بر داشته باشد.
میشارین با یادآوری اینکه روسیه در طرح برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون به طول 495کیلومتر با ایرانی ها همکاری می کند، ادامه داد: ارزش این پروژه به طول یک هزار و 500 کیلومتر حدود 1.2 میلیارد یورو است از این رو پیش بینی می شود ارزش طرح دوم که سه برابر بیشتر از پروژه قبلی است، چهار تا پنج برابر بیشتر باشد.
به گفته وی، راه آهن روسیه نخستین بخش از تجهیزات مورد نیاز در این پروژه را دریافت و اعلام کرده است که در چارچوب توافق های صورت گرفته آماده همکاری است.
لاریجانی پس از این دیدار سری هم به یادمان جانباختگان جنگ جهانی دوم در شهر ولگوگراد در جنوب روسیه زد جایی که در آن سرنوشت جنگ جهانی دوم رقم خورد و آلمان با قبول شکست مقابل شوروی و دادن یک میلیون کشته، بخش اعظمی از توان نظامی خود را در جنگ جهانی دوم از دست داد و پیش روی ارتش سرخ به سوی برلین آغاز شد.

** تاکید بر گسترش روابط در دیدار با رئیس جمهوری بلاروس
لاریجانی پنجشنبه شب راهی مینسک شد و صبح روز جمعه در مینسک با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در کاخ استقلال دیدار و گفت وگو کرد و با اعلام سلام مقامات ایران به وی خواستار افزایش سطح مبادلات تجاری میان تهران و مینسک شد.
رئیس مجلس در این دیدار از آمادگی ایران برای افزایش صادرات و واردات بین دو کشور خبر داد و آن را اقدامی لازم و ضروری میان دو کشور دوست دانست.
رئیس جمهوری بلاروس نیز ضمن اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط تجاری، صنعتی و کشاورزی خواستار افزایش صادرات و واردات میان دو کشور شد.
فروش گوشت قرمز، گندم، چوب، کاغذ، خمیر کاغذ و همچنین کامیون، تراکتور و ماشین های سنگین معدنی از سوی بلاروس به ایران و در مقابل خرید نفت، تولیدات پتروشیمی، دارو، خشکبار، میوه و سبزیجات از ایران از جمله محورهای گفت وگوی لاریجانی با لوکاشنکو بود.

**تاکید برگسترش روابط در نشست با روسای مجالس بلاروس
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از این دیدار با روسای مجلس سنا و ملی بلاروس دیدار کرد و در این دیدار مشترک نیز بار دیگر برتوسعه همکاری های اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی دو کشور تاکید کرد.
لاریجانی در این دیدار که در محل کتابخانه شهر مینسک برگزار شد، با ابراز خرسندی از فعال بودن گروه های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس، افزود: تهران و مینسک دو شریک مطمئن و دو دوست صمیمی هستند و این موضوع در زمان‌ های مختلف خود را نشان داده است.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اظهارات رییس جمهوری بلاروس، افزود: «الکساندر لوکاشنکو» سطح همکاری‌ ها و مبادلات تجاری را روشن کردند و ما با دیدگاه وی موافق هستیم که سطح روابط تجاری باید با سرعت افزایش یابد.
لاریجانی با بیان اینکه باید به همکاری ‌های پارلمانی دو کشور شکل مشخصی بدهیم، تصریح کرد: گروه‌های دوستی باید این مذاکرات را پیگیری کنند تا توافق های بدست آمده به مرحله اجرا درآید و محقق شوند.
وی با بیان اینکه در زمینه تولید ماشین های سبک پیشرفت های خوبی داشتیم، گفت: ایران می تواند در زمینه تولید ماشین آلات سبک با بلاروس همکاری داشته باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به غیر از همکاری‌های اقتصادی و تجاری همکاری‌های دانشگاهی نیز موضوع مهمی است، یاد آورشد: همکاری های بین دانشگاهی بین دو کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.
وی همکاری های دو کشور درحوزه کشاورزی را با اهمیت خواند وافزود:ظرفیت های ایران برای بلاروس می‌ تواندمهم باشد، دراین رابطه محصولاتی همچون پسته، خرما و خشکبار ایران در جهان زبانزد است.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب سند انتقال محکومان واسترداد مجرمان میان دو کشور ایران وبلاروس درمجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تصویب این سند در مجالس بلاروس تاکید کرد.

**رئیس سنای بلاروس: ایران کشوری توسعه یافته است
همچنین«میخائیل میاسنکویچ» رئیس مجلس سنای بلاروس دراین دیدار ضمن خوش آمد گویی به مسئولان و هیات پارلمانی ایران گفت: ما ایران را شریک مهمی برای خود تلقی می کنیم.
وی افزود:باید همکاری های دو کشور در حوزه های علمی، آموزشی، بشردوستانه و تعاملات میان استان های دو کشور گسترش یابد؛ تقویت همکاری های لجستیک و حمل و نقل باید تقویت شود.
رئیس مجلس سنای بلاروس با اشاره به همکاری های ایران و بلاروس، افزود: ما اعتقاد داریم که ایران کشور توسعه یافته صنعتی و دارای اقتصادی پایدار است؛ کشوری که علم خود را دارد و افراد و پرسنل تربیت شده و آماده در آن زندگی می کنند.
رئیس مجلس سنای بلاروس با اشاره به اینکه نقش کشور روسیه دراتحادیه اقتصادی اورآسیا بسیار کلیدی است، ادامه داد: در سال گذشته مذاکراتی در خصوص تبادلات اتحادیه اورآسیا و ایران انجام شد.
وی با بیان اینکه ایران در زمینه صادرات و واردات باید یک خط مشی مشخص داشته باشد، تصریح کرد: جمهوری بلاروس آماده است که در زمینه تولید مشترک ادوات و ماشین آلات، ماشین های خدمات شهری واتوبوس در شهر تبریز اقدام کند.
در ادامه این نشست، «ولادیمیر آندریچنکو» رئیس مجلس نمایندگان بلاروس هم اعلام کرد که سفر پارلمانی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و ما ایران را شریک کلیدی برای خود می دانیم و این روابط بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه تعامل دو کشور بر اساس اعتماد و احترام متقابل بسیار مهم است گفت: از همه مهمتر اینکه این همکاری‌ ها و همکاری‌ های پارلمانی به ادامه دوستی‌ ها و گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.
رییس مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس در ادامه گفت: روسای جمهور ایران و بلاروس علاقه‌مندی خود را بر همکاری دو کشور بارها مطرح کرده اند.
وی با بیان اینکه سطح این رابطه‌ها به توسعه همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور رونق می‌بخشد، افزود: می‌توان این روابط را افزایش داد، چرا که این روابط بین دو کشور کافی نیست و باید گسترش یابد و در این مسیر تعاملات خوبی در حوزه پارلمان های دو کشور صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه همکاری‌های بین پارلمانی باید منظم و جامع باشد، خاطرنشان شد: گروه های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس باید اولویت‌ها را تحقق بخشند و دستور کار این گروه‌ها باید مشخص شود، گروه‌های دوستی باید نقشه راه همکاری‌های بلاروس و ایران را تبیین کنند.
رئیس مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس اظهارکرد: مبانی حقوقی و قانونی همکاری ها را باید بررسی کنیم و همکاری‌های بشردوستانه اقتصادی و تجاری و غیره را انجام دهیم و بایستی از تجربیات گروه‌های دوستی پارلمانی استفاده کرد.
وی در ادامه بر لزوم توجه به مبانی حقوقی و قانونی دو کشور در زمینه امضای اسناد تاکید کرد و گفت: فرایند تدوین این اسناد برای ما بسیار مهم است.
پیش از این نشست، رمضانعلی سبحانی فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس و «پتر سولویوف» رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران نشستی برای بررسی وضعیت دوجانبه دو کشور برگزار کردند.
تاکید بر لزوم گسترش روابط و تاثیرگذاری گروه های دوستی در روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی، استفاده از تجربه قانونگذاری دو طرف در حل مشکلات مشترک، چگونگی تسهیل روابط حقوقی بین کشورها، موافقتنامه استرداد مجرمین، چگونگی لغو روادید و وضعیت دانشجویان ایرانی در بلاروس از جمله محورهای این گفت وگوها بود.
رمضانعلی سبحانی فر دراین نشست خطاب به طرف بلاروسی گفت که با وجود روابط خوب گروه های دوستی پارلمانی دو کشور به نظر می رسد اقدامات بیشتری برای گسترش روابط سیاسی و دو کشور می توان انجام داد.
در ابتدای این دیدار نیز «پتر سولویف» رئیس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران با بیان اینکه همکاری‌ های بین‌المللی ایران و بلاروس در حال توسعه است، گفت: بین مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی بلاروس در سال 2017 مذاکراتی انجام شد و روابط در چارچوب بین المللی در حال توسعه است.
به گفته وی، مجمع ملی بلاروس با هیات های ایرانی در سطح مقامات بالا و چه در سطح مقامات ارشد ملاقات می‌ کند.
وی بابیان اینکه درسال 2015 سفری به شهر تبریز داشتم و قرارداد خواهر خواندگی بایکی از شهرهای ما صورت گرفت، افزود:گروه دوستی پارلمانی بلاروس - ایران آماده همکاری های بیشتر و عمیقتر با ایران است.
بازدید از یادمان جانباختگان جنگ جهانی دوم در بلاروس و ادای احترام به آنان از دیگر برنامه های رئیس مجلس شورای اسلامی در بلاروس بود.
سیدناصر موسوی لارگانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، شهاب الدین بیمقدار، رمضان علی سبحانی فر، برومندی، کارن خانلری و حسین امیرعبداللهیان به همراه 9 تن از معاونان وزیران و مسئولان، رئیس مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی می کنند.
اروپام ** 1346 **1590