به گزارش پارس نیوز، 

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق پنجشنبه‌شب در پی ناآرامی و ادامه تظاهرات در شهر بصره، با صدور بیانیه‌ای از حیدر العبادی که دوره نخست‌وزیری او به پایان رسیده، خواستند که فورا استعفا دهد.

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق تاکید کردند که العبادی و دولت وی مسوول ناکامی در یافتن راه‌حل‌ها برای رفع محرومیت اهالی بصره از آب‌ آشامیدنی و خدمات ضروری دیگر (مثل برق و...) است.

پنجشنبه شب، افرادی در میان تظاهرات‌کنندگان، به مقرهای الحشد الشعبی در بصره حمله کرده و برخی نقاط مشخص را آتش زدند. پایگاه خبری نهرین نت این افراد را نفوذی برخی گروهک‌ها توصیف کرد.

نهرین نت نوشت: نفوذی‌های (حزب منحله) بعث و عناصر فرقه «یمانی» (احمد الحسن الیمانی که مدعی جانشینی امام زمان -عج- است) و پیروان «محمود صرخی» (روحانی فراری که خود را مرجع دینی می‌داند و مسئول ناآرامی‌ها در کربلا در سال 1393 همزمان با حمله داعش به شمال عراق است)، پنجشنبه شب به مراکز الحشد الشعبی در بصره حمله کردند و در نبود نیروهای امنیتی، مقرهای گروه‌های مقاومت اسلامی را آتش زدند.

در ادامه بیانیه گروه‌های مقاومت عراقی آمده است که آتش زدن مراکز الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت در بصره، تلاشی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه و انتقام از الحشد است که سناریوی داعشی آمریکا و عربستان در عراق را ناکام گذاشته است.

نهرین نت همچنین نوشت که این «اتفاقات دراماتیک» درست پس از لغو قانون منع آمدوشد در بصره آغاز شد و از طرفی 24 ساعت پس از دیدار کنسول آمریکا در بصره با فرمانده عملیات بصره رخ داد.

نهرین نت همچنین فاش کرد که نفوذی‌هایی که اقدام به آتش‌زدن برخی مقرهای خاص کردند، هیچ تعرضی به دفترهای ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی یا ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی الصدر انجام ندادند و حتی کنسولگری آمریکا نیز از هرگونه تعرضی در امان ماند و این مسئله امکان دخیل بودن برخی طرف‌ها در این مسائل را نشان می‌دهد که هدفش زدن الحشد الشعبی و مقاومت در بصره است تا به استان‌های دیگر هم سرایت کند. 

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق همچنین اعلام کردند که «برت مک گورک» فرستاده رئیس جمهوری آمریکا به عراق و «داگلاس سلیمان» سفیر آمریکا در بغداد، روی تصمیمات امنیتی و سیاسی حیدر العبادی نقش خطرناکی ایفا کردند و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنند با تاثیری‌گذاری روی فرآیند تشکیل فراکسیون اکثریت، العبادی را بار دیگر نخست وزیر کنند تا محور مقاومت را با کنار زدن ائتلاف الفتح و دولت قانون حذف کنند.