به گزارش پارس نیوز، 

خانم الرشید که در نشستی با عنوان 'بررسی رابطه انگلیس و عربستان' در اندیشکده چتم هاوس لندن سخنرانی می‌کرد،افزود: نبایستی انتظار وقوع انقلابی مانند مصر در عربستان را داشت که چرا که بافت اجتماعی این کشور نسبت به سایر کشورها متفاوت بوده؛ اما شواهد نشان می‌دهد که دستگاه حاکم از داخل در حال متلاشی شدن است.

استاد دانشگاه انگلیس یادآورشدکه از زمان سرکار آمدن بن سلمان هزاران فعال سیاسی در عربستان زندانی‌شده‌اند و مردم در داخل معترض بوده و این شرایط پایدار نخواهد بود.

الرشید تصریح کرد: انگلیس بایستی هرچه سریع‌تر راه خود را از عربستان جدا کرده چرا که تحولات این کشور درنهایت رابطه میان دو طرف را به هرج‌ومرج خواهد کشاند. 

به گزارش ایرنا، دراین نشست سایر سخنرانان دیدگاه خود را درباره تحولات منطقه ازجمله تداوم حملات عربستان در یمن، ادامه همکاری های تسلیحاتی با این کشور، رقابت عربستان و ایران و جانبداری واشنگتن از ریاض مطرح کردند.

«آرمیدا ون ریج» محقق و عضو موسسه سیاست‌گذاری 'کینگز کالج' همچنین رابطه کنونی انگلیس و عربستان را روی دو محور همکاری‌های امنیتی و تجاری عنوان کرد و توضیح داد: در باب همکاری‌های امنیتی انگلیس ادعا می‌کند که برای مقابله با تروریسم به رابطه با عربستان نیاز دارد در غیر این صورت خیابان‌های لندن شاهد موجی از ناامنی و حملات تروریستی خواهد بود.

وی چشم‌انداز اقتصادی2030 عربستان و تلاش لندن برای گسترش همکاری‌های تجاری با کشورهای غیراروپایی را در کنار هم قرار دارد و گفت که انگلیس درصدد است تا مراودات تجاری خود با ریاض را گسترش دهد.

این محقق انگلیس در عین حال رابطه فوق را کم سود اما پرهزینه توصیف کرد و ادامه داد که هرچند ردوبدل شدن پیام‌های محرمانه میان دستگاه‌های امنیتی دو کشور را رد نمی‌کند اما در مقابل روابط گسترده اطلاعاتی انگلیس با سایر کشورهای اروپایی اصلا قابل‌محاسبه نیست.

ون ریج همچنین با بیان اینکه منافع اقتصادی رابطه انگلیس و عربستان چندان دندان‌گیر نیست ، افزود: به‌عنوان نمونه صادرات به سعودی در سال 2016 تنها یک درصد و واردات 0.3 درصد کل مراودات تجاری انگلیس را شامل شده است. 

به گفته این محقق انگلیسی، درآمد حاصل از فروش اسلحه به عربستان که محور اصلی مراودات تجاری میان دو کشور به شمار می‌رود 13 میلیون پوند در سال 2016 برآورد شده که این میزان در مقایسه با کل درآمد انگلیس در همان سال (700 میلیارد پوند) در حدود 0.004 درصد به‌حساب می‌آید.

ون ریج همچنین ادامه داد: برخلاف آنچه انگلیس ادعا می‌کند، قادر به تاثیرگذاری در سیاست‌های عربستان نبوده، بلکه بالعکس ریاض در امور سیاسی انگلیس تاثیرگذار بوده است.

وی در این رابطه به استنکاف اخیر وزارت کشور انگلیس برای انتشار گزارشی درباره حمایت مالی عربستان از گروه‌های تروریستی اشاره و توضیح داد که لندن به خواست ریاض این گزارش را منتشر نکرد. 

ون ریج همچنین گفت:تداوم رابطه انگلیس و عربستان با توجه به آنکه لندن بر ضرورت حاکمیت قوانین بین‌المللی تاکید دارد، در تناقض است. وی افزود: درواقع انگلیس برای اقدام های خلاف قانون عربستان پوشش دیپلماتیک ایجاد کرده و به اعتبار بین‌المللی خود آسیب‌زده است. 

این محقق انگلیسی رابطه کنونی میان انگلیس و عربستان را بحث‌برانگیز خواند و خواستار شفافیت بیشتری در این رابطه شد. او در همین پیوند، تجدیدنظر و بازتعریف رابطه میان دو کشور را بر اساس منافع کلی انگلیس خواستار شد و برای گام اول، بر ضرورت کاهش رابطه با عربستان تاکید کرد.

همچنین 'مای یمنی' نویسنده و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با یادآوری اینکه انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا و عربستان از طریق ایجاد اصلاحات در داخل در حال پوست‌اندازی سیاسی و دگرگونی است ، افزود: سیاست‌های داخلی عربستان درزمینه اصلاحات ادعایی بن سلمان شکست‌خورده و سیاست خارجی این کشور مملو از بلندپروازی، زورگویی، خشن و هشداردهنده است. 

محقق انگلیسی گفت که درواقع اصلی‌ترین نگرانی عربستان، قدرت ایران و نفوذ این کشور در منطقه بوده و این در حالی است که ریاض با درآمدهای نفتی خود تلاش می‌کند تا ضمن سرکوب اعتراض‌های داخلی، سلطه و نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد.

به‌رغم رابطه نزدیک دیپلماتیک انگلیس و عربستان، افکار عمومی در انگلیس نسبت به عملکرد رژیم آل سعود در منطقه به‌ویژه جنایت‌های این رژیم در جنگ یمن منتقد هستند. 

بر اساس این گزارش،در جریان سفر ولیعهد عربستان به لندن در اسفندماه گذشته صدها تن از معترضان در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس تجمع کرده و شعار مرگ بر آل سعود سر دادند.