به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه صهیونیستی هاآراتص به نقل از جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا نوشت: در سال ۲۰۱۲ میلادی بشار اسد رئیس جمهور سوریه نامه محرمانه‌ای را برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال کرد و در آن پیشنهاد از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل را مطرح کرد، پیامی که با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به اشتراک گذاشته شد.

جان کری این مطالب را در کتاب جدیدش فاش کرده است. وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: اسد از من خواست تا وارد مذاکرات جدی صلح با اسرائیل شود، به این امید که بازگشت بلندی‌های جولان به خاک سوریه را تضمین کند.

سوریه بلندی‌های جولان را در جنگ ۱۹۶۷ میلادی از دست داده و رژیم صهیونیستی این مناطق را اشغال کرده است.

جان کری در ادامه نوشت: من به بشار اسد گفتم که اگر جدی است، باید یک پیشنهاد خصوصی بدهد. من دیدگاه‌های خود را با وی به اشتراک گذاشتم. وی به مشاوران ارشدش دستور داد تا نامه‌ای را برای باراک اوباما آماده کنند.

وی در این نامه به طور خاص از اوباما خواست تا از مذاکرات صلح با اسرائیل حمایت کند و بر آمادگی دمشق برای اتخاذ اقداماتی در ازای بازگرداندن بلندی‌های جولان تاکید کرد.

مدت کوتاهی پس از دیدار با اسد، جان کری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرد و این اطلاعات را با نتانیاهو در میان گذاشت. جان کری افزود: واقعا از اقداماتی که اسد برای انجام آن ابراز آمادگی کرده بود شگفت زده شدم چرا که این اقدامات بسیار بیشتر از کار‌هایی بود که وی پیش از این آمادگی خود را برای اجرای آن‌ها اعلام کرده بود.

جان کری در ادامه نوشت:، ولی در نهایت اسد نتوانست به قول و وعده هایش عمل کند، آن هم زمانی که اوباما سعی کرد جدیت وی را آزمایش کند و از دولت سوریه خواست تا اقدامات اعتمادساز را در قبال آمریکا و اسرائیل اجرا کند، از جمله اینکه ارسال سلاح به حزب الله لبنان را متوقف نماید.

نامه اسد یک سال قبل از آغاز جنگ سوریه نوشته شده است. اسرائیل و سوریه با میانجیگری آمریکا تا اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی در حال انجام مذاکرات صلح بودند.

۲۳ آگوست نتانیاهو در مصاحبه با رویترز گفت: هنوز از این مساله ناامید نشده است که آمریکا ادعا‌های تل آویو درباره بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.