به گزارش پارس نیوز، 

فائز الاسمر، فرمانده سابق مجمع نظامی دیرالزور در مصاحبه با روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه اعلام کرد: «پنتاگون خود را برای استقرار سپر دفاع موشکی در حسکه و رمیلان، سوریه آماده می کند. این بخشی از سیاست های دولت واشنگتن است که قصد دارد حضور خود را در سوریه دائمی کند».

وی ضمن ارزیابی اقدامات اخیر آمریکا در سوریه گفت: یکی از علل اصلی تلاش پنتاگون برای حضور دائمی در سوریه، حفاظت از اعضای حزب کارگران کردستان [پ.ک.ک] است. آمریکا در حال آماده سازی سپر دفاع موشکی در حسکه و رمیلان است.

به گفته این فرمانده سابق ارتش سوریه، آمریکا مراحل ساخت سه سامانه رادار پیشرفته را در حسکه، عین العرب و صرین تکمیل کرده و 13 سامانه راداری قابل حمل نیز راه اندازی کرده است. وی معتقد است ساخت سپر دفاع موشکی در سوریه بخشی از برنامه بلندمدت واشنگن برای ایجاد و تشدید هرج و مرج در منطقه است.

آمریکا در حال حاضر، شروع به ایجاد یک ناحیه پرواز ممنوع در شمال سوریه کرده است؛ همان تاکتیکی که در سال 1991 برای اشغال عراق به کار برد. پس از ایجاد منطقه پرواز ممنوع، شرایط برای نصب و راه اندازی سامانه های پیشرفته راداری در محدوده ای به وسعت 26 هزار کیلومتر مربع آماده است. این منطقه (واقع در شرق فرات) تحت سلطه نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان است.

جایگزینی برای پایگاه هوایی اینجرلیک

در پی تشدید تنش ها میان واشنگتن و آنکارا بر سر زندانی شدن اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ترکیه، واشنگتن به دنبال جایگزینی برای پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه است.

دولت ترکیه اعلام کرده است همزمان با کودتای شکست خورده 15 ژوئیه، گروه های وابسته به سازمان فتو [تحت رهبری فتح الله گولن، مبلغ تبعید شده به آمریکا] از این پایگاه هوایی استفاده کرده اند. همچنین آمریکا برای حمایت تدارکاتی از اعضای حزب کارگران کردستان، از پایگاه هوایی اینجرلیک بهره برده است.

در حال حاضر، جنگنده های آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک به پایگاه های دیگری منتقل شده اند و فقط هواپیماهای باری و سوخت باقی مانده اند.

به همین منظور پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه موقعیت مناسبی برای آمریکا نیست و پنتاگون با اشراف به محدوده وسیع تحت کنترل پ.ک.ک و ایجاد سامانه سپر دفاع موشکی به جایگزین مناسبی برای پایگاه هوایی اینجرلیک دست می یابد.

الاسمر در ادامه گفت: با پیشبرد اهداف آمریکا در سوریه، ضمن دائمی شدن حضور نظامی آن در این کشور، امکان حمایت از پ.ک.ک و تقویت این گروه فراهم می شود. همچنین، استقرار سامانه های رادار پیشرفته شرایط را برای نظارت آمریکا بر عملیات هوایی و زمینی ترکیه در مرز ممکن می سازد.

این فرمانده سوری معتقد است فعالیت جنگنده های آمریکایی در رقه، حسکه و دیرالزور بخشی از ابتکار پنتاگون برای ارعاب سایر کشورهای منطقه از جمله ترکیه، ایران و روسیه است.

وی در انتهای اظهارات خود گفت: آمریکا می داند برای پیشبرد اهدافش در شرق فرات، گروهی همچون پ.ک.ک ناکافی است بنابراین باید حضور نظامی خود را در منطقه تقویت کند. همچنین آمریکا به دنبال بهره برداری از منابع زیرزمینی سوریه است.