به گزارش پارس نیوز، 

واشنگتن پست در این مطلب با تیتر "برای فلسطینی‌ها ترامپ تماما درد است و نه صلح" نوشت: " دونالد ترامپ تاکید کرده که می‌تواند معامله قرن را برقرار کرده و بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها صلح ایجاد کند اما عملا دولت او کار چندانی به جز حمایت از مواضع دولت راست گرای اسرائیل انجام نداده است. در این راستا ترامپ و دستیارانش زمینه را برای یک فاصله چشمگیر از سیاست دیرینه آمریکا در قبال خاورمیانه و بعیدتر ساختن صلح پیش از هر زمان عمل کرده‌اند. چند روز پیش وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به صورت دائمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌ها به فلسطینی‌ها را در راستای یک کاهش بزرگتر کمک‌های خارجی آمریکا کاهش می‌دهد. دولت ترامپ همچنین حمله‌اش علیه آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) را تشدید کرد. آژانسی که به میلیون‌ها فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه و همینطور لبنان، سوریه و اردن کمک ارائه می‌دهد. شایعاتی مطرح شده مبنی بر این که حتی تا چند روز دیگر دولت ترامپ کاملا بودجه‌اش برای آنروا را قطع خواهد کرد. این بی اعتنایی ترامپ به مسائل فلسطینی‌ها جای هیچگونه تعجبی نباید داشته باشد. ترامپ هرگز تعلق خاطرش به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را پنهان نکرده در حالی که نتانیاهو نیز در سال ۲۰۱۶ از انتخاب شدن ترامپ به ریاست جمهوری استقبال کرد و از دیدگاه‌های او از جمله در زمینه احداث دیوار در مرز مکزیک و همچنین خروج از توافق هسته‌ای برجام با ایران حمایت کرد. آنها در نشست‌های گوناگون دوستی نزدیکشان و دیدگاه‌های مشابهشان را تحسین کرده‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد که کاخ سفید حتی می‌خواهد فلسطینی‌ها را بیشتر تحت فشار قرار دهد. اوایل ماه جاری میلادی فارن پالیسی اقدام به انتشار ایمیل‌های فاش شده‌ای از سوی جارد کوشنر، داماد ترامپ و فرستاده او برای خاورمیانه کرد. در این ایمیل‌ها کوشنر تمایلش را برای تضعیف آنروا - اگر که نتوان آن را به کلی برچید- اعلام کرد؛ آنروایی که منفور راست گرایان اسرائیلی است. کوشنر در یکی از ایمیل‌ها به تاریخ ۱۱ ژانویه نوشت این مهم است که یک تلاش صادقانه و روراست برای مختل کردن آنروا داشته باشد. این آژانس به دنبال ادامه وضع موجود است و یک آژانس فاسد و ناکارآمد است که به صلح کمک نمی‌کند.

این سیاست‌های ترامپ به معنای درد و رنج واقعی برای فلسطینی‌هاست. آنروا در بخش‌هایی از اراضی اشغالی کمکهای پزشکی و آموزشی حیاتی ارائه می‌دهد. تنها در کرانه باختری مدارس و مراکز متعلق به آنروا به بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز خدمات ارائه می‌دهد. درغزه نیز بالغ بر نیم میلیون آواره فلسطینی کمک‌های غذایی آنروا را دریافت می‌کنند.

دیلان ویلیامز از پایگاه جی استریت- یک گروه لیبرال حامی اسرائیل در واشنگتن- در بیانیه‌ای اوایل ماه جاری میلادی گفت تلاش جارد کوشنر برای مختل کردن آنروا از طریق قطع بودجه آنها برخلاف توصیه‌های پنتاگون، ‌وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا بوده و بی رحمانه و خطرناک است.

پیتر لرنر، سخنگوی سابق ارتش اسرائیل نتیجه می‌گیرد این کمپین اعمال فشار ترامپ به جایش می‌تواند باعث افزایش قدرت افراط گرایان،‌فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین و به وجود آمدن ریسک‌های امنیتی جدید برای اسرائیل شود.

لرنر در هاآرتص نوشت: معاهده قرن تنها با حضور اسرائیل نمی‌تواند حاصل شود و در عین حال مجبور کردن فلسطینی‌ها به تسلیم نیز احتمالا اوضاعی انفجاری را در پشت درهای اسرائیل موجب خواهد شد."