به گزارش پارس نیوز، 

هیئت کنگره آمریکا در سفر به ترکیه از مقامات آنکارا خواست که سامانه دفاعی موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه نخرند و در مقابل هر چه سریعتر هواپیما‌های جنگنده اف ۳۵ را از آمریکا تحویل بگیرند، اما ترکیه در پاسخ به این پیشنهاد هیئت آمریکایی اعلام کرده؛ ما مشتری این هواپیما‌ها نیستیم، بلکه در ساخت و تکمیل این پروژه شریک بوده و هستیم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع دیپلماتیک ترکیه، اعضای این هیئت آمریکایی عبارتند از: مایکل تورنر، تام مارینو، جان گارمندی و همچنین رابرت هود از مرکز مشاوره صنایع دفاعی وزارت دفاع و چند تن دیگر از افراد مجلس آمریکا. آنان در ترکیه با مقامات سیاسی و نظامی این کشور دیدار کرده و از آن‌ها خواسته‌اند که از خرید اس ۴۰۰ روسیه منصرف شوند.

این هیئت همچنین با نمایندگانی از ناتو دیدار کرده و از بخشی از صنایع دفاعی ترکیه نیز بازدید کرده است. از سوی این هیئت آمریکایی به مسئولان ترکیه اعلام شده که ظرف دو ماه گزارشی در مورد سامانه موشکی اس ۴۰۰ در اختیار کنگره آمریکا قرار داده خواهد شد و در این گزارش به این موضوع اشاره می‌شود که آیا اس ۴۰۰ قابلیت انطباق و همراهی با سیستم‌های دفاعی ناتو را دارد یا خیر.

هیئت مزبور به ترکیه اعلام کرده که فعلاً زمان دارید و می‌توانید با انصراف از خرید اس ۴۰۰ در سریعترین زمان ممکن اف ۳۵‌ها را تحویل بگیرید، اما ترکیه اعلام کرده؛ ما در این پروژه مشتری نیستیم بلکه از شرکای اصلی هستیم. در این نشست‌ها مسئولان ترکیه همچنین در مورد مبارزه با پ. ک. ک. و عدم استرداد فتح الله گولن و مسائل دیگر از واشنگتن گلایه کردند و همچنین بر این موضوع تاکید شده که آنکارا به مبارزه جدی با داعش ادامه خواهد داد.