به گزارش پارس نیوز، 

آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت: شرکت‌های چینی که اخیرا با کاهش شدید سفارش‌های بازار آمریکا روبرو شده اند، به دنبال یافتن بازار‌های جدید برای محصولات خود هستند.

این تلاش شرکت‌های چینی در حالی صورت می‌گیرد که دولت این کشور خواهان کاهش وابستگی اقتصاد چین به بازار آمریکا شده است. با وجود این، تلاش شرکت‌های چینی برای جایگزین کردن بازار پرمصرف آمریکا، تا حدی دشوار به نظر می‌رسد.

پکن در پاسخ به اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به افزایش تعرفه‌های واردات از چین، شرکت‌های خود را ترغیب می‌کند تا میزان تجارت خود را با دیگر کشور‌ها افزایش دهند و محصولات مختلف از تجهیزات پزشکی گرفته تا تراشه‌های تلفن‌های همراه هوشمند و حتی سویا را در دیگر بازار‌ها به فروش برسانند.

چین در واکنش به تعرفه‌های اعمال شده توسط آمریکا، از پیروی از خواسته‌های این کشور در زمینه مسائل تجاری خودداری کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح‌هایی از قبیل "ساخت چین ۲۰۲۵" اشاره کرد. موضوع این طرح، ایجاد شرکت‌های قدرتمند دولتی در عرصه‌هایی مانند روباتیک، زیست فناوری و دیگر عرصه‌ها است.

دولت ترامپ تعرفه‌های گمرکی را در خصوص ۵۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین افزایش داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکنر‌های فراصوت و تجهیزات صنعتی اشاره کرد. چین نیز در واکنش به این اقدامات، تعرفه‌های گمرکی مشابهی را علیه واردات از آمریکا اعمال کرده است.

آمریکا همچنین اعلام آمادگی کرده است تا تعرفه‌های جدیدی را علیه واردات کالا از چین به مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار اعمال کند. چین نیز فهرستی از اقدامات تلافی جویانه خود را منتشر کرده است.