به گزارش پارس نیوز، 

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که سیاست واشنگتن در قبال ایران، تغییر نظام آن نیست.

بولتون طی سخنرانی در همایش روزنامه «جروزالم پست» گفت: «آمریکا علاوه بر تحریم‌های اقتصادی، کارهای دیگری برای وارد کردن فشار هرچه بیشتر به ایران انجام می‌دهد».

وی با بیان اینکه سیاست تغییر نظام ایران در دستور کار کاخ سفید نیست، توضیح داد: «ما به دنبال تغییر رفتار ایران هستیم نه نظام آن».

مشاور امنیت ملی آمریکا با ادعای اینکه رئیس‌جمهور روسیه گفته مسکو نمی‌تواند ایران را از سوریه خارج کند، هشدار داد: «اگر سوریه از سلاح شیمیایی در ادلب استفاده کند، آمریکا به شدت واکنش نشان می‌دهد».

بولتون با مشروع خواندن حملات رژیم صهیونیستی به اهداف مقاومت در سوریه، مدعی شد: «هر زمان که ایران تلاش کرد موشک‌های (دوربرد) به سوریه انتقال دهد، اسرائیل آن را هدف قرار داد. از نظر من این حملات مشروع و در راستای دفاع از خود بوده است».

وی درباره طرح موسوم به «معامله قرن» نیز تصریح کرد: «انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس، بخشی از این توافق نبود. اما رئیس‌جمهور ترامپ مرد معامله است و می‌داند که فلسطینی‌ها نیز خواستار امتیاز هستند... ما به کار روی طرح صلح ادامه می‌دهیم».

بولتون با بیان اینکه هنوز زمان اعلام جزئیات طرح معامله قرن نهایی نشده، گفت: «هر معامله‌ای بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به توافق هر دو طرف نیاز دارد. هیچ توافقی به هیچ کسی تحمیل نخواهد شد».

مشاور امنیت ملی آمریکا بامداد سه‌شنبه طی سفر دو روزه برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه، نفوذ منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران وارد فلسطین اشغالی شد.

ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

اوهمچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.