به گزارش پارس نیوز، 

منابع عراقی امروز یکشنبه خبر دادند، نیروهای امنیتی صبح امروز مسیر مواصلاتی بین استان‌های کرکوک و بغداد را بازگشایی کردند.

بنا بر گزارش وبگاه شبکه خبری السومریه عراق، تردد خودروها در این مسیر آغاز شده است.

دیروز هیاتی از فرماندهی عملیات مشترک به استان کرکوک رفت تا آخرین ساز و کار مربوط به گشایش مسیر اربیل را بررسی کنند.

دولت فدرال در بغداد در جریان عملیات نظامی برا ی تامین امنیت استان کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه، برخی از مسیرهای مهم از جمله جاده اصلی کرکوک به اربیل را مسدود کرده بود.

پاکسازی مثلث مرگ در شمال عراق

عملیات گسترده نیروهای مشترک عراقی در تعقیب و گریز بقایای داعش در غرب استان صلاح الدین در مرز با استان دیاله  تا مرز استان کرکوک که از آن به مثلث مرگ یاد می‌کنند، خاتمه یافت.

این خبر را عماد الزهیری، فرمانده عملیات سامراء در کنفرانس خبری اعلام کرد که دیشب در شهر سامراء در استان صلاح الدین برگزار شد.

الزهیری گفت: نیروهای ارتش و پلیس فدرال عملیات تعقیب و گریز گسترده ای را در مناطق شیخ محمد و حوض العظیم در غرب استان صلاح الدین تا مرزهای استان دیاله را انجام دادند.

وی افزود: این حمله با هدف تعقیب هسته‌های داعش انجام شده و در جریان آن مسیر الشیخ محمد به  مطیبیجة در غرب استان صلاح الدین هم پاکسازی شد.

به گفته الزهیری در جریان این عملیات نیروهای عراقی بمب‌های دستی کاشته توسط عناصر داعش را شناسایی و توسط کارشناسان خود منفجر کردند، بالگردهای نظامی عراق هم مخفیگاه‌های داعش در این مناطق را طی عملیات تعقیب و گزیر سه روزه شناسایی و تخریب کردند.

منطقه بین استان‌های صلاح الدین، دیاله و کرکوک که به مثلث مرگ شناخته می‌شود، طی ماه های اخیر در معرض حملات مکرر عناصر داعش است، بخصوص جاده اصلی که از آنجا می‌گذرد و کرکوک را به بغداد متصل می‌کند.

داعش در چند ماه اخیر حملات پراکنده ای را در مثلث مرگ عمدتا علیه نیروهای امنیتی ترتیب داده است .

پس از سه سال و با حمایت ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا، عراق در دسامبر گذشته بازپس گیری کامل سرزمین‌های خود از چنگ داعش که یک سوم مساحت این کشور را تحت کنترل خود گرفته بود، اعلام کرد.

صدور حکم اعدام ۱۴ متهم دیگر جنایت اسپایکر

کمیته یادبود جنایت داعش در پایگاه نظامی «اسپایکر» اعلام کرد دستگاه قضایی عراق حکم اعدام ۱۴ متهم دیگر پرونده جنایت اسپایکر را تایید کرد.

معین الکاظمی رئیس این کمیته در بیانیه ای گفت: دستگاه قضایی حکم اعدام ۱۴ متهم اصلی جنایت اسپایکر را صادر کرد و خانواده های شهدای این جنایت خواهان اجرای حکم در اسرع وقت هستند.

دادگاه جنایی عراق دو هفته پیش هم حکم اعدام ۲۷ نفر از مجرمان و محکومان پرونده جنایت «اسپایکر» را صادر کرد.

اواسط ژوئن ۲۰۱۴ گروه تروریستی داعش پس از اشغال تکریت با حمله به پایگاه هوایی اسپایکر در شمال این شهر، بیش از ۱۷۰۰ دانشجوی نظامی این پایگاه را به قتل رساندند.

دادگاه جنایی مرکزی عراق اواخر ماه بهمن ماه ۱۳۹۴ نیز حکم اعدام ۴۰ تن از محکومان جنایت اسپایکر را صادر کرد و فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق ۱۴ ماه آگوست میلادی حکم اعدام تمامی محکومان این جنایت را تایید کرد.

دولت عراق بهمن ماه سال گذشته(۱۳۹۵) نیز حکم اعدام ۳۵ نفر از محکومان و عاملان ارتکاب این جنایت را اجرا کرد.