به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو امروز نوشت: روز چهارشنبه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به تلگرام "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به مناسبت هفتاد و سومین سالگرد آزادی کره از سلطه ژاپن، اعلام کرد که آمادگی دارد تا در آینده نزدیک شخصا با وی دیدار نموده تا طرفین بتواند مسائل مهم منطقه‌ای و روابط دوجانبه را بررسی کنند.

به گفته پوتین، اقدامات مشترک روسیه، کره شمالی و کره جنوبی می‌تواند در آینده باعث توسعه همکاری‌های متقابل سودمند و آغازگر طرح‌های مشترک سه‌جانبه باشد.

لازم به یادآوری است که مذاکره در باره نشست سران بعد از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و به بن بست رسیدن مذاکرات پیرامون خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ بین آمریکا و کره شمالی فعال‌تر شده است.

وزارت خارجه کره شمالی اخیرا بیانیه‌ای را منتشر نمود که در آن آمده است، طرف آمریکایی به طور یک جانبه و بطور غارتگرانه‌ای درخواست‌های را در جهت انهدام تسلیحات هسته‌ای این کشور مطرح کرده است.

علاوه بر این مقامات واشنگتن سعی دارند روسیه را در نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی مقصر جلوه داده و مسکو را متهم به اجازه دادن به شهروندان کره شمالی برای کار در روسیه نموده است.

"ولادیمیر کولوتوف" کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ درباره علت ابراز علاقه پوتین برای دیدار با رهبر کره شمالی گفت: این پیشنهاد بسیار منطقی است روسیه و کره شمالی هر دو تحت تحریم‌های یکجانبه و بی پایه و اساس آمریکا قرار گرفته‌اند. این تحریم‌ها هم روسیه و همه منطقه شبه جزیره کره را در معرض تهدید قرار داده است. البته مشکلاتی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را متمدنانه بررسی و حل و فصل نمود، بدون آنکه سلاح‌های خود به طرف مقابل نشان دهیم. برگزاری نشست سران سطح بسیار مناسبی برای صحبت در مورد این مسائل و ممکن است پیشنهاداتی در آن مطرح شود که همه طرفین درگیر مناقشه در شبه‌جزیره کره به آن علاقمند باشد

این کارشناس درباره امکان خارج شدن از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی نیز توضیح داد نمونه‌های بسیار زیادی وجود دارد که کشور‌ها در چنین شرایطی از این تحریم‌ها خارج شده‌اند از جمله ویتنام. واقعیت این است که آمریکا قصد دارد با اعمال فشار بر کره شمالی، مشکلات داخلی خود را حل و فصل کند، ولی روسیه تنها بر اساس منافع همه طرفین با این مسئله برخورد می‌کند. چرا که روسیه کشور بزرگی است و مناطقی از خاک این کشور هم در قاره آسیا هم در قاره اروپا و قطب شمال قرار گرفته است.

کولوتوف در باره امکان ایجاد مرکز نفوذی در حوزه نفوذ آمریکا با مشارکت روسیه، کره جنوبی و ژاپن گفت، این ایده منطبق بر عقل سلیم است و مدت‌های زیادی است که در حال بررسی بوده و حتی در اجلاس اقتصادی کشور‌های شرق آسیا چنین پیشنهادی در زمینه انرژی مطرح شد برای اینکه در روسیه انرژی برق اضافی برای صادر کردن به چین، کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی وجود دارد. همه طرفین به این مسئله علاقمندند. این یک نمونه از عرصه‌های همکاری است.

به گفته این کارشناس، آمریکا با استفاده از صادرات خشونت به سایر مناطق جهان باعث بی‌ثباتی و تقسیم آن‌ها می‌شود. اگر ما نخواهیم علیه کشور ثالثی با کشور‌های دیگر دوستی کنیم، حداقل باید به خاطر منافع مشترک با آن‌ها دوستی کنیم و این پاسخ بسیار منطقی به اقدامات آمریکا خواهد بود.

وی یادآور شد، مسابقه تسلیحاتی جدید می‌تواند به نتایج تاسف‌باری منجر شود برای اینکه همه چیز را نمی‌توان تحت کنترل قرار داد. مسئله امنیت سایبری بسیار جدی است و همه این سیستم‌ها می‌توانند از کنترل خارج شوند و این بازی خطرناک است که می‌تواند زندگی در روی نقاط کره زمین را متوقف سازد.