به گزارش پارس نیوز، 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در دهمین کنفرانس سفرا در آنکارا اظهار داشت: قلدران سیستم اقتصادی نمی‌توانند به دستاوردهای ما که با خون به دست آمده با ستیزه‌جویی دست‌‌درازی کنند. 

وی در ادامه تصریح کرد: رفتارهای خصمانه آمریکا در قبال ترکیه که از متحدان ناتو است و دشواری های قابل توجهی را در این زمینه متحمل شده، اصلا قابل توجیه نیست. 

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود در اعمال تعرفه گمرکی اضافه بر واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور، گفت: نمی‌شود فردی شب بخوابد و صبح که بیدار می‌شود، بگوید می‌خواهم تعرفه مالیاتی جدید روی بعضی چیزها اعمال کنم! نمی‌توانید از یک طرف خود را متحد استراتژیک ما بدانید و از طرف دیگر اقداماتی علیه این متحد خود انجام دهید.

اردوغان گفت: موضع قاطعانه ترکیه در راستای منافع ملی از مهمترین دلایل مشکلات به وجود آمده از قبیل معضل تروریسم و مسائل اقتصادی است. اجازه ندادیم گذرگاه تروریستی در شمال سوریه ایجاد شود. در حوزه اقتصادی نیز از قشر آسیب پذیر حمایت کردیم و نگذاشتیم فشار بیش از حد را احساس کنند.

وی افزود: مسائلی که امروز با آن درگیریم، هیچ ربطی به بحران های 1994، 2001 و 2007 ندارد، با وضعیت متفاوتی روبه رو هستیم. 

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: ساز و کار اقتصادی کشور پویا، قدرتمند و محکم است و همین گونه ادامه خواهد یافت. قیمت ارز در آینده نزدیک به قیمت واقعی آن باز خواهد گشت، هیچ کسی نباید به شایعه‌ها گوش کند. در شبکه‌های اجتماعی،‌ ما هدف تروریسم اقتصادی قرار گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: کسانی که اخبار جعلی درباره کاهش ارزش لیر در برابر دلار منتشر می‌کنند یا در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند، خائن هستند و جان سالم به در نخواهند برد.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه برای هر سناریویی، از جمله جنگ واقعی هم آماده است، افزود: سناریوهایی که کشور ما را هدف گرفته‌اند، خنثی می‌کنیم. هر نام یا هر شکلی داشته باشند، زورگویان و قلدرهای سیستم جهانی اما کاری از پیش نخواهند برد. ما خطوط قرمز خود را داریم. همانطور که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود، با حرف زدن از صلح نیز آرامش بر منطقه و جهان حاکم نخواهد شد.به قول آن شاعر که می‌گفت اگر صلح می‌خواهی باید برای جنگ آماده باشی، ما نیز با هرچه که در توان داریم، برای جنگ آماده هستیم.

اردوغان با انتقاد از اروپا خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی، اصولی که داشته‌اند را فراموش کردند و به دور خود دیوار کشیدند. لکن ما از سال 2011 مهاجران را پذیرفتیم و برای این افراد، 32 میلیارد دلار از جیب خود خرج کردیم. نژادپرستی، اسلام هراسی و بیگانه هراسی در اروپا مسلط شده است. اروپا نباید فراموش کند که طی یک قرن گذشته، دو جنگ جهانی را تجربه کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در پایان تاکید کرد که آرمان فلسطین همچنان اولویت سیاست خارجی ترکیه باقی خواهد ماند و در برابر حملات رژیم صهیونیستی به قبله اول مسلمانان، ساکت نخواهند ماند.

همچنین مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که در مراسم 10مین کنفرانس سفیران خارجی در آنکارا سخنرانی می کرد در اظهاراتی عنوان کرده است: علی رغم تمام تبلیغات علیه ترکیه، عملیات های مختلف علیه این کشور و آزمون های سختی که در جهان از آن گذر کرده است هنوز برای سرمایه گذاری امن ترین و مناسب ترین گزینه است. این کشور علی رغم تمام اقداماتی که علیه آن صورت می گیرد مناسب ترین کشور برای سرمایه گذاری در جهان است. ترکیه از 74 کشور مختلف جهان در قاره های گوناگون به صورت مستقیم سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تحول در روابط اخیر میان ترکیه – آمریکا عنوان کرده است: ما از آمریکا انتظار داریم تا به دوستی سنتی، روابط مشترک خود با ترکیه پایبند بماند. درک و قبول تهدیدات و تحریم های آمریکا علیه ترکیه غیرممکن است. باید یاد بگیرند که با تهدید، فشار و تحریم در ارتباط با ترکیه به هیچ نتیجه ای دست پیدا نخواهند کرد. ما آماده دیپلماسی و رسیدن به توافق هستیم و تحمیل کردن موضوعی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.