به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه گاردین در یادداشتی ضمن اشاره به گذشت ۱۹ ماه از آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا نوشت، دموکراسی در این کشور وارد بحرانی جدی شده است، اما این مشکل تنها تقصیر ترامپ نیست.

روزنامه انگلیسی گاردین دراین یادداشت ادامه داد، چندین دهه است که بحران اداره کشور در آمریکا بوجود آمده و اکنون به دلیل حملات ترامپ علیه اعتقادات موجود و علیه قوانین و ارزش‌های این کشور، ضعف‌های پیشین و کمبود‌های اداره کشور در آمریکا هویدا می‌شود. این فرآیند تنزل در سیستم اداره کشور در آمریکا، بر شهروندان آمریکایی و تمام افرادی که در جهان سیستم دموکراتیک آمریکا را به عنوان یک الگو برای دنباله‌روی در نظر دارند، تاثیر می‌گذارد.

نویسنده افزود «برخی دوستان آمریکا نگرانند که توانایی این کشور برای حفظ و ادامه نقش رهبری جهانی‌اش – اخلاقی و عملی- در حال تضعیف شدن است و دشمنان آمریکا، اساسا رژیم‌های ضد دموکراتیک و رقبای مستبد مانند روسیه و چین امیدوارند که چنین شود».

نویسنده در ادامه مثالی را عنوان کرد و نوشت «ترامپ بار‌ها درباره تمایلش برای استفاده از تسلیحات اتمی غلو کرده است... سال گذشته وی تهدید به تخریب کامل کره شمالی کرده بود، کشوری با ۲۵ میلیون نفر جمعیت. وی ایران را هم تهدید کرده است. چنین بی‌پروایی دیوانه‌واری برای بسیاری از آمریکایی‌ها ترسناک است».

وی افزود همین مسئله این واقعیت را افشا می‌کند که نمی‌توان برای جلوگیری از اقدام ترامپ در فشردن دکمه اتمی کار زیادی انجام داد.

گاردین در ادامه نوشت؛ «کارشناسان امنیتی می‌گویند هیچ کس حتی وزرای خارجه و دفاع یا رؤسای ستاد مشترک، قدرت قانونی برای جلوگیری از اجرای دستور رئیس جمهور ندارند. از این دموکراتیک‌تر هم می‌شود؟ این مخمصه را ترامپ بوجود نیاورده است. سال‌ها این [مخمصه]وجود داشته است. کنگره اکنون با تاخیر در حال بررسی آن است».

نویسنده ادامه داد، استفاده دائمی ترامپ از عبارت «فرمان اجرایی» بیدارباش دیگری است. یکی از آن فرمان‌های اجرایی ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا است و دیگر فرمان‌های اجرایی دیوار در مرز مکزیک و یا اعمال تعرفه بر واردات فولاد است، اما به ندرت این فرمان‌ها لغو می‌شوند.

به نوشته گاردین، ترامپ سیاست رؤسای جمهور پیش از خود را دنبال می‌کند گرچه این شیوه‌ها غیردموکراتیک است، اما عبارت «ریاست جمهوری سلطنتی» که قبلا یک یک تاریخ‌دان گفته است، پدیده‌ای طولانی مدت است و کنگره که ستون اصلی قانون‌گذاری آمریکا است نتوانسته آن را مهار کند.

در یادداشت گاردین تاکید شده است، سیستم دو حزبی حاکم بر آمریکا و سیاست‌مدارانی که در دسترس نیستند، دلایل عدم موفقیت در اداره حکومت هستند. بیشتر اعضای این احزاب دوباره انتخاب می‌شوند و در واقع درصد انتخاب دموکراتیک را پایین می‌آورند. سیستم ریاست جمهوری هم نواقصی دارد، ترامپ پنجمین رئیس جمهور در آمریکا است که برنده انتخابات شد در حالی که رای عمومی وی کمتر از رای الکترال بود.

گاردین در بخش دیگری از این یادداشت ضمن اشاره به آمار یک موسسه مالی نظارت بر انتخابات، نوشت ۶.۵ میلیارد دلار برای نامزد‌های کنگره و ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ هزینه شد که می‌توانست حقوق هر معلم را ۲هزار دلار افزایش دهد. در واقع اعضای کنگره آمریکا به عنوان افراد فاسدی دیده می‌شوند.

نویسنده همچنین افزود؛ «مبالغی که برای روغن‌کاری چرخ‌های دموکراسی آمریکا استفاده می‌شوند، اشک چشم را در می‌آورند».

گاردین ادامه داد، هزینه‌های مالی غیرقانونی در آمریکا به پیش از ترامپ باز می‌گردد و بخشی از این هزینه‌ها از منابع نامعلومی تامین می‌شود. برخی هزینه‌ها از منابع خارجی شخصی یا دولتی تامین می‌شود یا افرادی که لابی می‌کنند مبالغی را برای تبلیغات انتخاباتی اختصاص می‌دهند.

در انتهای یادداشت گاردین آمده است، «رفتار فردگرایانه ترامپ این مشکلات تثبیت‌شده ساختاری را برجسته‌تر می‌کند». همچنین تشویق وی به ناسیونالیسم زیادی، نژادپرستی و نئوفاشیست همه این استنباط را در پی دارد که نقش آمریکا به عنوان یک جامعه دموکراتیک، به سرعت در حال کم‌رنگ شدن است. نویسنده تاکید کرد، «اصلاحات بنیادی و جامع در آمریکا فورا لازم است... باید گفت‌وگوی ملی و بازبینی اساسی‌ترین مسائل یک جامعه دموکراتیک وجودداشته باشد».