به گزارش پارس نیوز، 

بلومبرگ: آسانژ به زودی سفارت اکوادور را ترک می‌کند

بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به دلیل بدتر شدن شرایط جسمانی‌اش به زودی سفارت اکوادور در لندن را ترک خواهد کرد.

بلومبرگ: آسانژ به زودی سفارت اکوادور را ترک می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، به دلیل بدتر شدن شرایط جسمانی‌اش به زودی سفارت اکوادور در لندن را ترک خواهد کرد و وارد دنیای جدیدی خواهد شد. آسانژ در شش سال گذشته از بیم دستگیری و استرداد به آمریکا در سفارت اکوادور در پایتخت انگلیس پناه گرفته است. او در صورت استرداد به آمریکا به جرم افشای اسرار نظامی و دیپلماتیک این کشور محاکمه خواهد شد.

آسانژ 47 ساله پیش از آغاز بازی های المپیک سال 2012 میلادی –در نخستین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا– از بیم دستگیری و مسترد شدن به سوئد وارد ساختمان سفارت اکوادور در محله نایتس‌بریج لندن شد و از این سفارت تقاضای پناهندگی کرد. او از آن زمان تاکنون در این سفارتخانه زندگی کرده است. بنیانگذار ویکی لیکس به اتهام سرقت و تجاوز جنسی در سوئد تحت تعقیب بود. دادگاه سوئد سال 2017 میلادی قرار منع تعقیب آسانژ را صادر کرد، اما به دلیل آنکه او شرایط آزادی مشروط را نقض کرده است، حکم دستگیری‌اش که توسط دادگاهی در وست مینستر انگلیس صادر شده بود همچنان پابرجاست. آسانژ در صورت خارج شدن از سفارت اکوادور آینده ای مبهم پیش روی خواهد داشت، زیرا از یک سو در آمریکا رئیس جمهوری با رویکردی خصمانه تر (نسبت به اوباما) بر روی کار آمده است و از سوی دیگر شرایط انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا، با شش سال پیش تفاوت دارد. افزون بر این، رهبری جدید اکوادور با حضور آسانژ در سفارت این کشور مخالف است. لنین مورنو، رئیس جمهور اکوادور، چند روز پیش، اقامت بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس در سفارت این کشور در لندن را دردسرساز توصیف کرد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از دو مقام آگاه نوشت شرایط جسمانی آسانژ اخیراً وخیم تر شده است و پیش بینی می شود او در هفته های آتی از سفارت اکوادور خارج شود.

بنیانگذاری ویکی لیکس در شش سال گذشته حتی یک بار هم سفارت اکوادور را ترک نکرده است و در ماه های اخیر به دلیل نگرانی ها بر سر وخیم تر شدن شرایط جسمانی اش و همچنین درخواست های مکرر اکوادور، گفتگوها برای دستیابی به راه حلی در این باره و خارج کردن وی از سفارت اکوادور تشدید شده است.

تاکنون 1850 نفر در نیوزیلند درخوست اعطای پناهندگی سیاسی دائم به آسانژ استرالیایی را که در سایت پارلمان این کشور ثبت شده است، امضا کرده اند.

سایت افشاگر ویکی لیکس در یک دهه اخیر میلیون ها سند طبقه بندی شده سازمان های جاسوسی آمریکا و شرکای خارجی آنها را منتشر کرده است. این وبگاه در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا نیز رایانامه های هک شده هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و نامزد حزب دموکرات در این رقابت ها، را منتشر کرد.

طرفداران آسانژ که او را قهرمان آزادی بیان و شفافیت خبری می دانند، با نگرانی خبرهای مربوط به وی را دنبال می کنند و خواستار منع تعقیب قضایی‌اش هستند. این در حالی است که منتقدان آسانژ می گویند او با افشای اطلاعات حساس جان نظامیان و دیپلمات ها را به خطر انداخته است.