به گزارش پارس نیوز، 

سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در صفحه فیس‌بوک خود تصاویری از هیأت اقتصادی این رژیم به قاهره منتشر و این هیأت را یک «هیأت عالی‌رتبه» توصیف کرد.

سفارت رژیم صهیونیستی اشاره کرد که این هیأت شامل «گابی بار» معاون وزیر اقتصادی و صنایع، «امیره اورون» مسئول روابط اقتصادی با کشورهای غرب آسیا، «دیوید حوری» مدیر بخش گمرک و تعدادی دیگر بودند که در سفری دو روزه به قاهره با مسئولان ارشد مصر دیدار کردند.

هیأت اسرائیلی پس از دیدار با بازرگانان و صنعتگران مصری و بازدید از برخی صنایع این کشور از این بازرگانان که به صادرات تولیدات خود به آمریکا تمایل دارند، درخواست کردند تا جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در چارچوب همکاری سه‌ طرف، با آنها در تماس باشند.

طبق توافقنامه کویز که در سال ۲۰۰۴ بین مصر، رژیم صهیونیستی و آمریکا امضا شده است، بازارهای آمریکا برای صادرات کالاهای مصری بدون تعیین سهم یا پرداخت هزینه‌های گمرکی باز است به شرط آنکه حداقل ۱۱.۵ درصد مواد اولیه تولید این کالا، اسرائیلی باشد که البته این نسبت در سال ۲۰۰۷ مطابق با توافقات صورت گرفته به ۱۰.۵ درصد کاهش یافت.

 

اهداف سیاسی سفر هیأت اقتصادی اسرائیل به قاهره

برخی ناظران و تحلیلگران با اشاره به طرح دولت «دونالد ترامپ» در خصوص طرح موسوم به «معامله قرن»، سفر هیأت مذکور برخی اهداف سیاسی را محقق کرده است.

شبکه الجزیره به نقل از «عصام عبدالشافی» رئیس آکادمی روابط بین‌الملل مصر می‌گوید سفر این هیأت به قاهره در چارچوب گسترش روابط سیاسی، امنیتی و استراتژیک بین دو طرف بوده به خصوص که از زمان عزل «محمد مرسی» در سال ۲۰۱۳ که با همدستی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، این روابط بیشتر شده است.

عبداالشافی اشاره می‌کند که سفر این هیأت بی‌ارتباط با پروژه‌های کلان اقتصادی در قالب «معامله قرن» نیست پروژه‌هایی که اسرائیل، مصر، عربستان، امارات و اردن در تلاش برای اجرای آن هستند و شاید مهم‌ترین هدف از این سفر نیز همین باشد.

حجم مبادلات تجاری بین رژیم صهیونیستی و مصر به دنبال انقلاب مردمی این کشور در سال ۲۰۱۱ کاهش یافته بود که این روند تا ۲۰۱۶ ادامه داشت اما بر اساس گزارش سازمان آمار مرکزی مصر حجم مبادلات تجاری مصر با رژیم صهیونیستی در فاصله بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۷ رقمی در حدود ۹۳.۰۳۱ میلیون دلار ثبت شده در حالیکه در مدت مشابه سال ۲۰۱۶، این رقم ۸۰.۷۹۹ میلیون دلار بوده است.

واردات مصر از رژیم صهیونیستی نیز در اکتبر ۲۰۱۷ با ۱۵ درصد افزایش به ۴.۰۵۳ میلیون دلار رسید.

حجم مبادلات تجاری مصر با رژیم صهیونیستی در اکتبر گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

«احمد مطر» رئیس مرکز عربی مطالعات سیاسی و اقتصادی معتقد است که هدف اسرائیلی‌ها از این سفر به قاهره تنها کسب دستآوردهای اقتصادی محض نیست بلکه آنها سعی دارند از مرحله کنونی و نزدیکی روابط با نظام مصر به نفع افزایش حجم مبادلات تجاری بهره ببرند.

مطر در مصاحبه با شبکه الجزیره افزود که اسرائیل در تلاش است با تقویت و توسعه توافقنامه کویز برای تحقق اهداف عالی و حمایت از امنیت ملی خود بهره برده و با برقراری ارتباط نزدیک با بازرگانان و صنعتگران مصری دیوار نفرت از رژیم صهیونیستی در میان ملت مصر را از بین ببرند.

 

آغاز مرحله جدید همکاری اقتصادی بین مصر و رژیم صهیونیستی

«عبدالله الأشعل» معاون وزیر خارجه پیشین مصر نیز بر این باور است که سفر این هیأت اسرائیلی به قاهره آغازگر مرحله جدید همکاری اقتصادی و تجاری بین دو طرف و زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط اقتصادی کامل فراتر از توافقنامه کویز است.

طبق آمارهای رسمی مصر، علاوه بر واردات منسوجات و گاز طبیعی از رژیم صهیونیستی، این کشور مواد کشاورزی اعم از آفت‌کش، کود و بذر و نیز برخی سبزیجات، میوه و تجهیزات صناعی همانند حوض و دستگاه‌های آبیاری را از سرزمین اشغالی وارد می‌کند و صادرات مصر به رژیم صهیونیستی نیز شامل نفت، زغال سنگ، چرم و روغن است.