به گزارش پارس نیوز، 

شورای امنیت ملی ترکیه در اولین جلسه خود تحت نظام جدید، درباره مسائل مختلفی از جمله تهدیدهای آمریکا، راهکار حل بحران سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی بیانیه داد.

شورای امنیت ملی ترکیه شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که زبان تهدید ایالات متحده علیه این کشور غیرقابل قبول و غیرمحترمانه است.

شورای امنیت ملی ترکیه در جلسه‌ای که شب گذشته برای اولین بار تحت نظام جدید این کشور و به ریاست «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برگزار شد، اعلام کرد که موضع آمریکا در قبال پروژه‌های نظامی و شرط گذاشتن برای عملی شدن آن، آسیب جبران‌ناپذیری به همکاری استراتژیک دو کشور می‌زند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» در این بیانیه همچنین به تداوم مبارزه ترکیه با هر نوع سازمان تروریستی که امنیت ملی آن را تهدید کند و عدم تفاوت قائل شدن بین گروه‌های مختلف از جمله داعش، پ.ک.ک، یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و سازمان گولن تاکید شده است.

شورای امنیت ملی ترکیه با غیرقابل قبول خواندن رفتار دوگانه برخی کشورها در قبال گروه‌های تروریستی، از تمام متحدان خود خواست تا ضمن به اشتراک گذاری اطلاعات در مبارزه با تروریسم، موضع واحدی در قبال آن داشته باشند.

این شورا در موضوع سوریه نیز مدعی شد که توافق با آمریکا بر سر نقشه راه منبج می‌تواند بحران سوریه را حل و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان را تسریع کند. همچنین گام‌های قاطعی برای تامین امنیت مناطقی در سوریه که هم‌اکنون گروه‌های تروریستی در آن فعال هستند، برداشته خواهد شد.

کنگره آمریکا به تازگی با تصویب لایحه‌ای از کاخ سفید خواست تا به بهانه بازداشت اتباع آمریکایی در ترکیه، قرارداد فروش جنگنده‌های F-35 به این کشور را متوقف کند.

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد فتح‌الله گولن (طراح ادعایی کودتای نافرجام 15 جولای 2016)، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.