به گزارش پارس نیوز، 

منابع نزدیک به دمشق می‌گویند، «حزب دموکراتیک» کردستان عراق از دمشق خواسته است تا کنسولگری خود در اربیل باز کند.

منابع خبری نزدیک به کُردهای شمال سوریه از درخواست حزب «مسعود بارزانی» در کردستان عراق برای احیای روابط با دمشق خبر دادند. 

یک منبع مطلع در دولت سوریه به وبگاه خبری «خبر24» نزدیک به کردهای این کشور فاش کرد که «حزب دموکراتیک کردستان [عراق] به ریاست مسعود بارزانی، سه روز پیش [پنجشنبه چهارم مرداد] "محمود کرکری" را به نمایندگی از این حزب به دمشق فرستاد».

نماینده حزب دموکراتیک کردستان عراق، از دولت سوریه رسما دعوت کرده است که در اربیل (مرکز کردستان) کنسولگری افتتاح کند.

این منبع دولتی سوریه که نامش فاش نشد گفت که «کرکری و هیأت همراه او سه روز پیش به دمشق رفتند و با نمایندگانی از دولت سوریه دیدار کردند».

به گفته این منبع، دولت سوریه تصمیم شفافی در خصوص افتتاح کنسولگری یا عدم افتتاح به طرف کُردی اعلام نکرده اما به آن وعده داده که دیدارهای طرفین ادامه یابد.

طبق این گزارش، دولت سوریه اعلام کرده که موضوع را بررسی می‌کند. 

این سفر درست با سفر هیأتی از کردهای شمال سوریه به دمشق انجام شده است. پنجشنبه گذشته هیأتی از «شورای سوریه دموکراتیک» (شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه) به دمشق رفت تا درباره سرنوشت کردهای سوریه و مناطق تحت کنترل آنان و پایان جنگ و آغاز گفت‌وگو و توافق مذاکره کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «شورای سوریه دموکراتیک» اواخر شامگاه شنبه (دیشب) از توافق با دمشق بر سر ادامه گفت‌وگو جهت حل اختلافات خبر داد و نوشت که نشست اخیر در دمشق به توافق بر سر تشکیل کمیته‌هایی در همه سطوح با هدف «توسعه گفت‌وگو و مذاکرات تا رسیدن به پایان خشونت‌ها و جنگ... و ترسیم نقشه راهی که به سوریه دموکراتیک فدرال بینجامد» منجر شده است (جزئیات بیشتر).

گفته می‌شود، «حزب دموکرات» کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی که از احزاب جناح راست کُرد محسوب می‌شود با حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه» به رهبری «صالح مسلم» که جناح چپ محسوب می‌شوند، اختلافات بسیاری دارند که این اختلافات برخی اوقات تا حد دشمنی نیز پیش می‌رود.