به گزارش پارس نیوز، 

این گزارش درباره ترور محمود المبحوح که یکی از فرماندهان رده بالای حماس و یکی از بنیانگذاران گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس بود، پیشتر منتشر نشده و هنوز هم منابع اسرائیلی آن را تایید نکرده‌اند. به گفته مقام‌های ارشد در سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، لوموند این گزارش را با عنوان "سایه موساد بر فراز پاریس" منتشر کرد. منابع فرانسوی همچنین تایید کردند که ترور المبحوح تنها عملیاتی نبود که از داخل یک هتل در پاریس رهبری شد. به گفته آن‌ها پاریس به مرکز فعالیت بین‌المللی موساد اسرائیل تبدیل شده است.

براساس همین گزارش "ساعت ۵:۳۰ دقیقه عصر ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰ عوامل موساد در اتاق هتلی در محله برسی پاریس که فاصله چندانی با وزارت دارایی و نهاد‌های قدرت فرانسه ندارد، رفتند. این اتاق مرکز کنترل عملیات‌ها از راه دور بود که به کامپیوتر‌ها و تلفن‌های رمزگذاری شده مجهز بود. هدف از این جلسه فعال کردن گروهی از عوامل مستقر در خارج بود تا دست به عملیات پیچیده‌ای بزنند؛ ترور محمود المبحوح، فرمانده حماس در دوبی. "

این روزنامه همچنین توضیح داد که موساد برای فعالیت در پاریس احساس راحتی می‌کند. این نشریه به نقل از یک مقام اطلاعاتی فرانسه نوشت: این شهر زمین بازی موساد است. گرچه چینی‌ها و روس‌ها دشمنان ما هستند، اما نباید فراموش کنیم که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها با دشمنی فراوانی فعالیت می‌کنند. 

لوموند در ادامه به نقل از این مقام نوشت: توانایی ما برای برخورد با اقدامات آن‌ها محدود شده است. آن‌ها عجله دارند که با کارت دیپلماتیک بازی کنند و شکایتی را به دفتر نخست وزیر و رئیس‌جمهوری فرانسه ارسال کنند.

این مقام فرانسوی تاکید کرد "دستان فرانسه بسته است"، زیرا "مسائل مشترک بسیاری با اسرائیل دارد. " او همچنین گفت: فرانسه نمی‌تواند جلوی یهودیان خاصی که در فرانسه به سر می‌برند بایستد تا از کمک در طراحی و تامین لجستیکی امتناع کنند.

گرچه گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که دو تن از ۱۱ عاملی که در ترور المبحوح دست داشتند با پرواز ایر فرانس از پاریس به دوبی رفته بودند، رسانه‌های خارجی می‌گویند اتاق عملیات‌های موساد از اتریش یا سایر مکان‌های اروپایی بوده است. با این وجود لوموند تایید کرد که مرکز کنترل و نظارت اسرائیلی در قلب پاریس فعال بوده است. 

این روزنامه همچنین نوشت، ترور محمود المبحوح با محکومیت بین‌المللی روبرو شد و بحرانی را در انگلیس به راه انداخت و علت آن استفاده از گذرنامه‌های اروپایی بود. فرانسه هم آن زمان به مئیر داگان، رئیس وقت موساد بابت استفاده از پاسپورت‌های فرانسوی شکایت کرد.

رئیس اداره تحقیقات پلیس فرانسه هم گفته بود این شکایتنامه نوعی انتقال پیام بود که بحث درباره تخلف غیر قابل تحمل است. روزنامه مذکور گزارش داد، نگرانی‌های فرانسه از آنجا نشات می‌گرفت که حماس مظنون بود که پاریس هم در این عملیات دست داشته باشد. بنابراین، فرانسه دو مقام اطلاعاتی ارشد را هم برای ملاقات با داگان اعزام کرد.

براساس مصاحبه یدیعوت آحارونوت با روزنامه‌نگاری که این گزارش را تهیه کرده است، فرانسه به توقف روند تبادل اطلاعات میان سرویس‌های اطلاعاتی دو طرف تهدید کرده بود. این روزنامه‌نگار گفت که مقام‌های ارشد در سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، استفاده از گذرنامه‌های فرانسوی را تحریک‌آمیز می‌دانستند.

ترور محمود المبحوح تنها عملیات نبود. این گزارش لیستی از فعالیت‌هایی را منتشر کرده است که موساد و سایر نهاد‌های اسرائیلی در سرزمین فرانسه مرتکب شده‌اند. این عملیات‌ها شامل یک تلاش ناموفق مشترک میان اسرائیل و فرانسه برای جذب یک عامل سوری که برای خرید سلاح شیمیایی تلاش می‌کرد، تلاش یک شرکت اسرائیلی برای شنود از شورای اروپایی در بروکسل و نیز فعالیت شرکت امنیتی اسرائیلی "بلک کیوب" می‌شود که دفاتر عملیاتی در پاریس دارد. 

روزنامه لوموند همچنین گزارش داد، موساد برای جذب عواملی از اطلاعات فرانسه تلاش کرد تا آن‌ها را جاسوس دوجانبه کند. در نتیجه این مداخله که به دنبال آن یکی از عوامل فرانسوی در اسرائیل ماند، فرانسه رئیس مرکز موساد در پاریس و یک کارمند سفارت اسرائیل را اخراج کرد.

این نشریه فرانسوی افزود، عامل پشت پرده‌ای که موجب شده تا موساد و سایر آژانس‌های جاسوسی خارجی تلاش کنند تا پاریس به نقطه کانونی تبدیل شود، این است که تعداد زیادی کنفرانس بین‌المللی در آنجا برگزار می‌شود و روسای جمهور آفریقایی و نهاد‌های جهانی مختلفی به آنجا می‌روند. لوموند همچنین نوشت در حالی که موساد به فعالیت آزادانه در پاریس ادامه می‌دهد، یک منبع در وزارت خارجه فرانسه گفت: اسرائیلی‌ها محتاط‌تر از قبل شدند. آن‌ها در اراضی فرانسه دست به ترور نمی‌زنند و کمک مالی کمتری از یهودیان فرانسوی دریافت می‌کنند.