به گزارش پارس نیوز، 

عبدالباری عطوان با اشاره به هدف قرار دادن ناو‌های سعودی در باب المندب از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی و تلاش سعود‌های و متحدان آن برای جنجال آفرینی و اینگونه وانمود کردن که دریای سرخ دیگر امنیت ندارد، آورده است: به اعتقاد برخی تحلیلگران، عربستان و امارات که از حدود چهار سال قبل درگیر جنگ ضد یمن هستند؛ تلاش خواهند کرد که در راستای کسب حمایت بین المللی از حمله‌ای که بزودی برای سیطره بر الحدیده آغاز خواهند کرد، برآیند. به ویژه که جنگ قبلی آن‌ها پیشرفتی نداشته است.

وی می‌نویسد: بزرگترین پیروزی که این دو کشور می‌توانند به دست آورند اذعان به شکست و خارج کردن نیروهایشان و گذاشتن یمن برای مردم یمن است تا مشکلاتشان را از طریق گفتگوی داخلی حل و فصل کنند. هیچ کشوری اعم از بزرگ و کوچک در این جنگ وارد نمی‌شود، زیرا می‌دانند که وارد شدن به یمن آسان، اما خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود به ویژه که دخالت عربستان و نتایج آن تاکیدی بر مقوله تاریخی است که می‌گوید یمن گورستان متجاوزان است.

عطوان می‌افزاید: کشور‌های ائتلاف ضد یمن در راضی کردن و تشویق کشور‌های عربی متحد خود برای مشارکت در جنگ یمن شکست خورده اند، آیا می‌توانند که روسیه، آمریکا و انگلیس را که تاریخ یمن را به خوبی می‌شناسند، وارد جنگ کنند؟

وی بیان کرد: الحدیده سقوط نخواهد کرد و اگر هم به سبب عدم توازن قوا میان مهاجمان و مدافعان سقوط کند؛ سقوطی تاکتیکی و مقدمه جنگ شدیدتر خواهد بود که ائتلاف ضد یمن را به ورطه بیشتری می‌کشاند. در تاریخ هیچ ملتی یافت نمی‌شود که متجاوزان را دوست داشته باشند و افغانستان آینه عبرت است. ملت یمن هم از این قاعده مستثنی نیست. یمن را به یمنی‌ها واگذار کنید.