به گزارش پارس نیوز، 

یک رسانه انگلیسی از برور اختلاف و کشمکش در درون دولت سعودی درخصوص سرنوشت شرکت نفتی بزرگ آرامکو خبر داد.

 پایگاه "میدل ایست آی" در گزارش مفصلی نوشت: اختلافاتی در داخل تیم اقتصادی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درخصوص وضعیت شرکت آرامکو بروز کرده است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به تاثیرات اقدامات اقتصادی محمد بن سلمان آمده است: ولیعهد سعودی خالد الفالح وزیر انرژی عربستان را تحریم کرد، زیرا او ابراز نظر کرده بود که عرضه بخشی از شرکت آرامکو در قالب سهام به بازار به نفع اقتصاد عربستان نیست.

این گزارش نوشت: تلاش های عربستان برای متنوع کردن اقتصاد خود بدون نفت به بن بست رسیده است، زیرا شکاف هایی در درون تیم اقتصادی محمد بن سلمان درخصوص عرضه سهام آرامکو بروز کرده است.

محمد بن سلمان طرح های ریاضت اقتصادی را برای کاهش یارانه و افزایش منابع عربستان در دستور کار قرار داده است. این درحالی است اقتصاد عربستان دچار ضعف شده است. در سال 2018 میلادی، دولت قیمت برق و سوخت را افزایش داد و برای اولین بار مالیات بر ارزش افزوده وضع کرد.

یکی از ستون های اصلی طرح بن سلمان موسوم به "چشم انداز 2030"، پیشنهاد عرضه بخشی از شرکت آرامو در قالب سهام به بازارهای مالی است که بزرگترین کار در نوع خود برای یک شرکت در تاریخ مالی جهان به شمار می رود.

دولت عربستان پیشتر برنامه ریزی کرد که پنج درصد از دارایی های شرکت آرامکو را که ارزش آن نزدیک به دو تریلیون دلار آمریکا است، در بازارهای سهام خارجی بفروشد. ایده این امر، کسب مبلغ یکصد ملیارد دلار برای حمایت از خزانه عربستان است. بعد از اعلام این طرح فروش سهام، دو بورس لندن و نیویورک به رقابت با هم پرداختند تا سهام شرکت آرامکو در آنها عرضه شود.

اما برخی پیچیدگی ها در امر فروش سهام و نیز نگرانی از اینکه شرکت آرامکو مجبور شود تا با عرضه سهام در بازارهای مالی، درهای خود را به روی نظارت خارجی بر این شرکت باز کند، سبب شد تا دولت سعودی پیشنهاد تعویق اجرای آن را تا سال 2019 میلادی ارائه دهد.

یک منبع آگاه از تحولات داخل دولت سعودی در گفت وگو با "میدل ایست آی" گفت: محمد بن سلمان از خالد الفالح وزیر انرژی عربستان خشمگین شد زیرا او نظر خود را بیان داشت و گفت که عرضه سهام آرامکو به سود اقتصاد عربستان نیست.

وزیر انرژی عربستان یک ماه کامل تحریم شد، زیرا نظری را بیان داشته بود که با نظرات مشاوران خارجی محمد بن سلمان و به ویژه نظر کلاوس کلاینویلد مدیر اجرایی سابق شرکت "سیمنز" در تضاد بود. وی خواهان حرکت در مسیر فروش سهام بود.

این منبع گفت: محمد بن سلمان با این وجود توصیه الفالح را درخصوص اولین مرحله فروش در نظر گرفت اما پیش بینی می شود که در نهایت امر از الفالح خود را خلاص کند تا بتواند در اجرای طرح خود گام بردارد.

آمارهای سازمان ملل نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری خارجی در عربستان در سال 2017 میلادی به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار کاهش یافت. این میزان در سال 2016 میلادی هفت میلیارد و چهارصد میلیون دلار بود. باید دانست که در یک دهه پیش، میزان سرمایه گذاری خارجی در عربستان به 18 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده بود.

میزان بیکاری در سه ماهه اول سال جاری در عربستان نیز به 12.9 درصد رسید که بالاترین میزان ثبت شده در این کشور تاکنون بوده است.

به نوشته روزنامه فایننشنال تایمز، ثروتمندان از میزان سرمایه گذاری خود در عربستان کم کرده اند و حتی برخی از آنها اموال خود را به خاطر ترس از افزایش مالیات ها به خارج انتقال داده اند. برخی از این سرمایه گذاران از وقوع موج بازداشت های دیگر در عربستان هراس دارند. بن سلمان در نوامبر گذشته به بهانه مبارزه با تروریسم حدود سیصد نفر از شاهزادگان و بازرگانان از جمله ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی را در داخل هتل رتیز کارلتون شهر ریاض به مدت زیادی بازداشت کرد و سپس با دریافت در مجموع یکصد میلیارد دلار پول از آنها، آزادشان کرد.