به گزارش پارس نیوز، 

واشنگتن اعلام کرد با توجه به افزایش تنش های تجاری میان چین و آمریکا؛ واشنگتن در حال نظارت بر تضعیف پول ملی چین است. به گزارش رویترز؛ چین روز دوشنبه اعلام کرد ارزش پول این کشور در شاخص های بازار تعیین می شود و به هیچ عنوان قصد ندارد برای تقویت صادرات، ارزش پول ملی خود را کاهش دهد. این اظهار نظر چین به دنبال آن صورت می گیرد که واشنگتن اعلام کرد با توجه به افزایش تنش های تجاری میان چین و آمریکا؛ واشنگتن در حال نظارت بر تضعیف پول ملی چین است.

گنگ شوانگ (Geng Shuang) سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری خود به سئوالی در رابطه با اظهارات روز جمعه استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پاسخ داد؛ منوچین به رویترز گفته بود تضعیف یوان باید در قالب بخشی از گزارش شش ماهه دستکاری ارزی وزارت خزانه داری داری آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. این گزارش پانزدهم اکتبر منتشر می شود.

اظهارات منوچین نخستین موضع رسمی در این رابطه از روزهای آغازین به کار دولت ترامپ در سال 2017 میلادی است؛ ترامپ در آن زمان چشم انداز تعیین چین به عنوان یک دولت دستکاری کننده ارزش پول ملی را مطرح کرده بود.

گنگ گفت ارزش پول ملی چین - یوان - تابع نیروهای عرضه و تقاضا است و عملکرد سالم اقتصادی تعیین کننده ارزش یوان است.

هرچند وزارت امور خارجه چین نقشی در سیاست های پولی این کشور ندارد اما تنها دستگاه دولتی چین است که به طور روزانه نشستی با حضور خبرنگاران خارجی برگزار می کند.

بر اساس داده های دولت آمریکا، در سال 2017 حدود 505 میلیارد دلار کالا از چین وارد آمریکا شد که باعث شد کسری تجاری دو کشور به 376 میلیارد دلار (به نفع چین) برسد.

این در حالی است که ارزش واردات چین از آمریکا در پنج ماه نخست سال 2018 تنها 205 میلیارد دلار بوده است و همچنان کسری تجاری دو کشور در این مدت 152 میلیارد دلار است. آمریکا اوایل این ماه بر سی و چهار میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه وضع کرد. پکن نیز در واکنش به این اقدام آمریکا بر همین میزان واردات از آمریکا تعرفه گذاشت.

گنگ در نشست خبری خود گفت «توصیه ما به طرف آمریکایی این است که آرامش خود را حفظ کند و رویه ای منطقی داشته باشد.»