به گزارش پارس نیوز، 

نتیجه جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر مردم آلمان با وجود تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا معتقدند اروپا بدون کمک‌های نظامی واشنگتن هم می‌تواند از خود دفاع کند.

بیشتر آلمانی‌ها معتقدند که اروپا بدون کمک آمریکا هم می‌تواند از خودش دفاع کند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، با گذشت کمتر از دو هفته از تهدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه می‌تواند کمک‌های این کشور را به اروپا قطع کند، نظرسنجی موسسه «فورسا» که امروز دوشنبه منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آلمانی‌ها بر این باورند که اروپا بدون کمک نظامی آمریکا هم می‌تواند از خود دفاع کند.

بر طبق این نظرسنجی، فقط 37 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که به وابستگی نظامی اروپا به آمریکا معتقدند. در این نظرسنجی تفاوت خاصی میان مناطق شرقی و غربی آلمان که ارتباط قوی‌تری به آمریکا دارد، مشاهده نمی‌شود. در شرق آلمان، 60 درصد چنین باوری داشتند و در مناطق غربی 55 درصد گفته‌اند که اروپا در مورد مسایل دفاعی به آمریکا نیازی ندارد.

ترامپ روز دوازدهم جولای (21 تیرماه) در جریان نشست مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به هم‌پیمانان اروپایی خود هشدار دارد که آمریکا در صورتی که اروپا سهم بیشتری را در امور دفاعی اختصاص ندهد، می‌تواند دست از حمایت اروپا بردارد.

وی که به ویژه در این زمینه از آلمان انتقاد می‌کند، گفت که این کشور برده روسیه است. حدود 84 درصد از هزار و 4 نفر، پاسخ‌دهنده هم گفته‌اند که سخنان ترامپ درباره اینکه روسیه آلمان را کنترل می‌کند، کاملا چرند است. همچنین 92 درصد هم گفته‌اند که کنایه‌های وی در مورد خط لوله گاز استریم 2 به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با این هدف صورت گرفته است که احتمالا ترامپ می‌خواهد به اروپا و آلمان گاز مایع بفروشد.

دو سوم از پرسش‌شوندگان هم گفته‌اند که از ساخت خط لوله نورد استریم 2 که امکان دستیابی آلمان به گاز طبیعی از منبعی قابل اطمینان را فراهم می‌کند، حمایت می‌کنند.

ترامپ در حاشیه نشست اخیر ناتو گفت که نگرانی خود را در رابطه با خط لوله نورد استریم 2 که گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل می‌کند با مرکل مطرح کرده است.

«ساندرا اودکرک» معاون وزیر خارجه آمریکا در حوزه دیپلماسی انرژی اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: «واشنگتن با اجرای این خط لوله موسوم به «نورد استریم 2» مخالف است، چرا که این مساله می‌تواند پتانسیل نفوذ روسیه در اروپا را افزایش دهد و بنابراین این احتمال وجود دارد که آمریکا سیاست‌های تنبیهی را برای کشورهای دخیل در این پروژه اعمال کند.»

آمریکا در حالی روسیه و آلمان را تهدید به تحریم کرد که پیشتر یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های اروپایی به رهبری گازپروم روسیه از آغاز اقدامات اولیه برای ساخت خط لوله نورد استریم 2 خبر دادند. 

نورد استریم 2 قرار است با عبور از آب‌های فنلاند،‌سوئد و دانمارک گاز روسیه را به آلمان برساند. اجرای این خط لوله در کشورهای مذکور مورد تایید قرار گرفته است. 

آمریکا در تلاش است صادرات گاز خود را به اروپا افزایش دهد و جای پای خود را در این منطقه محکم کند اما به دلیل دسترسی آسان اروپا به گاز روسیه و اختلاف قیمت زیاد بین گاز روسیه و آمریکا در اروپا که صرفه اقتصادی خرید گاز روسیه را برای اروپایی ها به شدت بالا می برد آمریکا مدت هاست که سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه ورود بیشتر گاز روسیه به اروپا در پیش گرفته است.

واشنگتن در تلاش است تا از روش های غیر از رقابت اقتصادی جلوی افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا را بگیرد.