به گزارش پارس نیوز، 

«دونالد توسک» رئیس‌ شورای اروپا پس از مراسم امضای توافقنامه تجارت آزاد با ژاپن، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از تحولات جهانی که به ویژه با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا رخ داده به عنوان خطرهای اصلی که متوجه اقتصاد هستند، یاد کرد.
 
در این پیام آمده است: «خطرهای واقعی برای اقتصاد، بخش اشتغال و رفاه، بی‌ثباتی سیاسی، جنگ تعرفه‌‌ها، غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط، وظیفه شناس نبودن و سخنان گزنده است و ارتباطی با تجارت آزاد ندارد.»
 
این مقام اروپایی به همراه «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در سفر به شرق آسیا، امروز (سه‌شنبه) در توکیو با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کردند. سران ژاپن و اتحادیه اروپا در دیدار امروز از امضای یک قرارداد تجارت آزاد میان دو طرف خبر داده و آن را یک قرارداد تاریخی نامیدند. توسک گفت این توافق، بزرگترین توافق تجاری دوجانبه‌ای است که تا کنون میان ژاپن و اتحادیه اروپا به امضا رسیده است. 
 
هم در دیدار امروز و هم در دیدار روز گذشته  طرف اروپایی در چین با مقامات این کشور  علاوه بر تاکید بر اهمیت روابط تجاری میان دو کشور، طرفین تعهد خود برای اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران (برجام) یادآور شدند.
 
توسک چندی پیش هم به انتقادهای ترامپ از اروپا هم واکنش نشان داد و اعلام کرد که این راه درستی برای رفتار با یک هم‌پیمان خوب نیست. وی همچنین پس از امضای بیانیه‌ای در زمینه همکاری میان اتحادیه اروپا و سازمان ناتو گفت: «آمریکای عزیز قدر هم‌پیمانان خود را بدان چرا که بر خلاف آنچه تصور می‌شود، تو هم پیمانان زیادی نداری.»