به گزارش پارس نیوز، 

پنجشنبه گذشته پس از ۷ سال پرچم ملی سوریه بر فراز مسجد «العمری» در درعا به اهتزاز درآمد. ۸۸ ماه قبل فتنه‌ای از این مسجد آغاز شد و طی این هفت سال سوریه را از کشوری رو به پیشرفت به کشوری ویران شده از جنگ و میزبان تروریست‌های چندملیتی تکفیری تبدیل کرد.

مارس 2011 برای اولین بار در مسجد العمری واقع در محله درعا البلد از شهر درعا، معترضان به نظام قانونی سوریه تجمع کرده و شعار سرنگونی نظام را سر دادند. در آن زمان به ندرت کسی تصور می‌کرد اعتراضات آن روز به جنگ خانمان‌سوز هفت ساله و حضور گسترده تروریست‌های بین المللی منتهی شود. از آن روز، ارتش سوریه نتوانست وارد این مسجد شود و به این ترتیب مسجد العمری به یکی از مراکز اصلی تبلیغ و گسترش وهابیت تکفیری در سوریه تبدیل شد.

بیش از 88 ماه گذشت تا این‌که روز پنجشنبه یک کاروان نظامی وابسته به ارتش سوریه با اسکورت پلیس‌های حافظ صلح روسیه از شمال شهر درعا وارد محله درعا البلد شده و پرچم ملی سوریه را بر فراز مسجد العمری برافراشتند. این اتفاق، تنها ساعاتی پس از تسلیم نهایی گروه‌های مسلح شورشی و تروریست مستقر در شهر درعا روی داد.

بلافاصله بعد از برافراشتن پرچم ملی سوریه، تلویزیون دولتی این کشور برنامه‌های خود را قطع و تصاویر برافراشته شدن پرچم را به صورت زنده نمایش داد. با انتشار این تصاویر، عملا پایان عمر تروریسم در سوریه اعلان و پیروزی نهایی ارتش و ملت سوریه بر تروریسم را به جهانیان مخابره کردند. به عقیده کارشناسان، این تصاویر حاوی پیام‌های نمادین ارزشمندی است که در خاطره جمعی ملت سوریه خواهد ماند.

مسجد العمری یکی از قدیمی‌ترین مساحد سوریه است که در سال 635 میلادی در جریان سفر خلیفه دوم به شام و حضور در شهر درعا، بنا شد.مسجد العمری مانند مسجد اموی شهر دمشق، هنوز بنای قدیمی خود را حفظ کرده و کتیبه‌های دیواری، مناره‌ها و بافت آن مشابه زمان تأسیس آن است. تنها یک صحن بزرگ به مسجد ضمیمه شده تا نماز جمعه و برنامه‌های تبلیغی ویژه در آن برگزار شود.

در مارس 2011 مشایخ محلی معارض نظام سوریه در این مسجد تجمع کرده و برای نخستین بار شعار سرنگونی نظام را در این کشور سر دادند. از آن زمان، مسجد العمری به پایگاه محوری تروریست‌های مخالف نظام سوریه تبدیل شد و همزمان پیش‌نماز این مسجد به اردن گریخت تا از محمل جنگ داخلی سوریه، ثروت‌های کلان به جیب بزند!

طی سال‌های متمادی جنگ داخلی سوریه، بارها این مسجد هدف حملات خمپاره‌ای و موشکی قرار گرفت؛ زیرا کارکرد اصلی آن نه مسجد و عبادتگاه جمعی مسلمانان بلکه پایگاه مرکزی گروه‌های تروریستی مستقر در شهر درعا شده بود. در اثر این حملات، مناره قدیمی مسجد تقریبا به طور کامل ویران شد و بخش‌هایی از دیواره‌ها و صحن آن نیز به طور جدی آسیب دید.