به گزارش پارس نیوز، 

سفیر فرانسه در واشنگتن تأکید کرده است که روند تضعیف روابط چندجانبه میان آمریکا و اروپا از دوره رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آغاز شده بود.

«ژرار آرود» سفیر فرانسه در واشنگتن امروز چهارشنبه گفته است که تضعیف روابط میان آمریکا و اروپا که به روابط «ترنس آتلانتیک» (آن سوی اقیانوس اطلس) مشهور است، صرفا مربوط به دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیست.

بنا بر این گزارش، سفیر فرانسه در پیامی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشت: «آنچه در روابط ترنس‌آتلانتیک (روابط چندجانبه میان آمریکا و اروپا) اتفاق می‌افتد فرای مسائل فردی است.»

وی در ادامه در خصوص خدشه‌دار شدن روابط میان دو سوی اقیانوس اطلس تأکید کرد: «این یک تغییر اساسی و غیرقابل بازگشت است که قبلا در دوره «باراک اوباما» [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] آغاز شده بود».

سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلاتیک شمالی (ناتو) امروز چهارنشبه 11 جولای (20 تیرماه) به منظور برگزار اجلاس سالانه این پیمان نظامی در بروکسل گرد هم آمده‌اند.

روزنامه «دیلی صباح» ترکیه در گزارشی با اشاره به برگزاری این اجلاس سالانه نوشت: «به نظر می‌رسد که اتحاد میان کشورهای غربی طی یک دهه گذشته با آغاز فرایند تجزیه سازمان‌های بین المللی غربی کم کم در حال از هم پاشیده شدن است و از همین رو اجلاس سالانه ناتو در بروکسل نقش مهمی در تعیین روابط ترنس‌آتلانتیک ایفا می‌کند».

این گزارش چند دلیل را در تأیید این استدلال خود مطرح می‌کند و می‌نویسد: «از یک سو کشورهای غربی با چالش‌های بسیاری با اتحادیه اروپا، ناتو و دیگر چهارچوب‌های [غربی] مواجه شده اند و از سوی دیگر ارزش‌های غربی سنتی نظیر لیبرال دموکراسی و اقتصادهای لیبرال طی چند دهه گذشته به تدریج کم‌رنگ‌تر شده است. علاوه بر این جامعه، اقتصاد و سیاست غربی نیز به طور کلی با تهدیدات قابل توجهی مواجه بوده است».

این گزارش در ادامه چندین دلیل را برای این زوال و چالش‌هایی که آمریکا و اروپا در روابط خود با آن مواجه شده‌اند، مطرح می‌کند: «جهان غرب دشمن مشترک خود را از دست داده است. در دوره جنگ سرد، اکثر کشورهای غربی از تلاش آمریکا برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کردند. اگرچه امروزه کشورهای غربی اولویت‌های ملی متفاوتی دارند.»

این گزارش می‌افزاید: «امروز در شرایطی که دولت آمریکا از کشورهای اروپایی انتظار دارد تا سهم بیشتری را در تأمین بودجه ناتو بر عهده بگیرند، این کشورها از افزایش بودجه نظامی خود سر باز می‌زنند. از سوی دیگر در شرایطی که واشنگتن از کشورهای اتحادیه اروپا انتظار دارد که نفت و گاز طبیعی از روسیه خریداری نکنند، کشورهای اروپایی به همکاری با روسیه در بسیاری از بخش‌های اقتصادی ادامه می‌دهند.»

علاوه بر این، «کشورهای اروپایی مایلند تا عملکرد مستقلی داشته باشند در حالی که آمریکا می‌خواهد روابط سلسله‌مراتبی فعلی ادامه داشته باشد. بسیاری از کشورهای اروپایی روسیه را تهدید نمی‌بینند و در نتیجه معتقدند که دیگر به حفاظت آمریکا احتیاجی ندارند. همچنین به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا، تأمین امنیت کشورهای اروپایی در ازای تقویت روابط با روسیه رها کند».

این گزارش می‌افزاید: «آینده ناتو تا حد زیادی با آینده اتحادیه اروپا گره خورده است. حفظ اتحاد در مسائل امنیتی و نظامی نیازمند همکاری در دیگر بخش‌ها به ویژه بخش‌های اقتصادی است. با این وجود، دولت آمریکا یک رویکرد یکجانبه و ملی‌گرایانه را دنبال می‌کند و در نتیجه سیاست‌های اقتصادی متضادی با اروپا دارد... با وجود سیاست‌ها و رویکرد یکجانبه‌ای که ترامپ در قبال دیگر کشورها در پیش گرفته است، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت غیرمستقیم این کشور را به صورت یک قدرت جهانی معمولی به نمایش گذاشته تا یک هژمونی جهانی که بر جامعه بین‌المللی مسلط است. به عبارت دیگر، ترامپ با درخواست از متحدان اروپایی خود برای تخصیص بودجه همانند آمریکا، در حال تضیف جایگاه جهانی واشنگتن است».

دیلی صباح در پایان تأکید می‌کند: «با توجه به تمام عواملی که مطرح شد و به صورت مستقیم بر ناتو اثرگذار خواهد بود، اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، دستاوردهای قابل توجهی به همراه خواهد داشت که در نهایت تعریف جدیدی از روابط ترنس‌آتلانتیک ارائه خواهد داد. کشورهای اروپا ممکن است از آمریکا بخواهند تا از این قاره خارج شده و حتی برای ایجاد یک نظامی بین‌المللی جدید تلاش کنند.»