به گزارش پارس نیوز، 

به نوشته پایگاه خبری شبکه «نبأ»، منابع آگاه محلی اعلام کردند که این دادگاه هیچ توضیحی درباره اتهامات این سه جوان ارائه نکرده است.

اما روزنامه سعودی «الحیات»، چاپ لندن اعلام کرد که اتهام دو متهم اول، تشکیل یک باند تروریستی با هدف ایجاد ناامنی در کشور و کشتار نیروهای امنیتی و وارد آوردن خسارت به بیت‌المال و خرابکاری و تلاش برای ایجاد فتنه و شکاف در عربستان بوده است.

این روزنامه در ادامه ادعا کرد که این دو نفر دیگران را به شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه نظام و تیراندازی به سوی گشتهای امنیتی و ایست‌های بازرسی و مرکز پلیس العوامیه تحریک می‌کردند.

فوریه پیش نیز این دادگاه یکی از شهروندان قطیف را به 20 سال زندان و ممنوع الخروجی محکوم کرد و اتهام او را، خروج علیه حاکم، سعی در ایجاد فساد، اخلال امنیت و شرکت در تجمع‌های تحریک‌آمیز برای ایجاد هرج و مرج در قطیف اعلام کرد.

صدور چنین حکم‌هایی علیه ساکنان قطیف به یک امر عادی در عربستان تبدیل شده است.

منطقه الشرقیه عربستان که شهر قطیف هم در آن قرار دارد، از مراکز اصلی استخراج نفت و تأمین بودجه دولت سعودی است اما ساکنان آن تحت فشار سیاست تبعیض شدید دولتی هستند.

شمار زیادی از ساکنان منطقه شرقیه عربستان، به سبب اعتراض به اوضاع ناگوار خود و درخواست برای تغییرات واصلاحات در کشورشان بدون محاکمه در زندان به سر می‌برند. به همین دلیل این منطقه از سال 2011 میلادی تاکنون شاهد اعتراضات مردمی برای تحقق اصلاحات است.