به گزارش پارس نیوز، 

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دیدار با اعضای شورای ولایتی «ننگرهار» اعلام کرد که تردد کامیون‌های تجاری پاکستان از خاک افغانستان به همکاری اسلام‌آباد با کابل و فراهم آوردن زمینه برای ایجاد راه‌آهن کشورش به هند مشروط می‌شود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکومت وحدت ملی در این باره با مقامات پاکستانی وارد گفت‌وگو شده است.

افغانستان پیش از این نیز در واکنش به توقف وسایل نقلیه این کشور به بندر کراچی تردد خودروهای تجاری پاکستان در این کشور را متوقف کرده بود.

چندی پیش نیز مجله «دیپلمات» نوشت که پاکستان با مسدود کردن ناگهانی گذرگاه‌های مرزی، درخواست ارائه مدارک غیر ضروری از تجار افغان در بنادر این کشور، روند عذاب‌آوری تحت عنوان ایست‌های امنیتی را بوجود آورده است.

به نوشته این مجله، پاکستان همچنین با ایجاد موانعی بر سر تجارت با هند تلاش کرده است تا بر اقتصاد افغانستان فشارهای جدی را اعمال کند، اما این استراتژی اسلام‌آباد در عمل نتیجه معکوس داشته و سبب شده تا دولت کابل برای کاهش وابستگی به پاکستان به ایجاد راه‌های جایگزین متوسل شود.

گفتنی است که پیش از این «سرتاج عزیز» معاون رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی وزارت خارجه پاکستان نیز تصریح کرده است که اسلام‌آباد به هند اجازه استفاده از خاک پاکستان به عنوان مسیر تجاری با افغانستان را نخواهند داد.