به گزارش پارس نیوز، 

با گذشت دو روز از کشته شدن یک جوان فرانسوی به ضرب گلوله نیروهای پلیس در شهر «نانت»، اعتراضات در این شهر که با مداخله پلیس به خشونت هم کشیده شده، همچنان ادامه دارد.

از روز چهارشنبه همزمان با بالا گرفتن اعتراضات در نانت، صدها نفر از نیروهای ضدشورش پلیس فرانسه در این شهر حضور یافته و تلاش می‌کنند اعتراضات را مهار کنند.

ویدئوی منتشرشده از این شهر از حاکم شدن شرایط شبه‌جنگی در این شهر حکایت دارد و نشان می‌دهد که نیروهای مجهز ضدشورش در حال گشت‌زنی در محلات ناآرام شهر هستند و به بهانه تأمین امنیت دسترسی به چند خیابان را به کلی مسدود کرده‌اند.

پلیس که برای مقابله با اعتراضات به استفاده از گاز اشک‌آور و برخورد فیزیکی با معترضان متوسل شده، می‌گوید در دو روز گذشته ده‌ها خودرو در نانت به آتش کشیده شده و معترضان به سوی نیروهای امنیتی کوکتل مولوتف پرتاب کرده‌اند.

با وجود آنکه عصر دیروز اعلام شد اعتراضات در این شهر فروکش کرده، اما بامداد امروز بار دیگر تظاهرات‌هایی در این شهر برگزار شده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه گزارش داده که امروز دستکم 11 نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

این منبع آگاه بازداشت‌شدگان را به «ارتکاب اقدامات خشونت‌آمیز، پرتاب کوکتل مولوتف و تلاش برای آتش زدن اموال عمومی» متهم کرده است.

به گفته شاهدان، همچنان در چند نقطه از این شهر درگیری در جریان است و بوی دود حاصل از سوختن خودروها و چند ساختمان در شهر به مشام می‌رسد.

اعتراضات در نانت پس از آن آغاز شد که نیروهای پلیس در یک ایست و بازرسی یک جوان 22 ساله به نام «ابوبکر ف.» را هدف گلوله قرار داده و کشتند. پلیس مدعی است این جوان به سرقت و عضویت در گروه‌های خلافکار متهم بوده و پس از روبرو شدن با نیروهای پلیس قصد فرار داشته است.

انتشار خبر کشته شدن این جوان، همراه با سابقه‌ منفی نیروهای پلیس فرانسه که در اروپا به اعمال خشونت بیش از حد معروف هستند، موجب شد تا بلافاصله خیابان‌های نانت شاهد وقوع اعتراض و درگیری باشد.

فوریه سال گذشته میلادی هم شهرهای فرانسه از جمله پاریس در واکنش به برخورد خشونت‌بار نیروهای پلیس با یک جوان سیاه‌پوست، صحنه اعتراضات گسترده مردم بود. در آن حادثه چند مأمور پلیس، علاوه بر ضرب و شتم جوانی به نام «لئو. ال» او را مورد آزار جنسی قرار داده بودند.

پارسال گروه «اقدام جمعی علیه اسلام‌هراسی» که مستندات مربوط به موارد مسلمان‌آزاری در فرانسه را جمع‌آوری می‌کند، اعلام کرد تنها در سه ماهه نخست اعلام وضعیت اضطراری ضدتروریسم در فرانسه، 180 مورد بازداشت‌های خشونت‌آمیز و ورود پلیس به خانه افراد ثبت شده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر آن زمان گزارش داد اغلب افرادی که پلیس به بهانه مبارزه با تروریسم بازداشت کرده، مسلمان یا سیاه‌پوست بوده‌اند و به ندرت افراد سفیدپوست مورد بازجویی و تفتیش قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۵، حاصل 3289 تفتیش خانگی و بازداشت 350 تا 400 نفر، باز شدن تنها پنج پرونده مرتبط با تروریسم بوده است.