به گزارش پارس نیوز، 

 

بانک مرکزی عراق در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: گروه ویژه اقدام مالی رسما خروج عراق را از لیست سیاه پیگیری خود اعلام کرد.

بر اساس بیانیه، این امر در پی تحقق پیشرفت های فراوانی صورت گرفت که بانک مرکزی عراق و دفتر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در این کشور در زمینه مقابله با پولشویی بدست آوردند.

اقدام بانک مرکزی عراق در زمینه رفع کاستی ها، پایبندی به توصیه های گروه ویژه اقدام مالی و فراهم کردن الزامات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از محورهایی است که در توضیح خروج عراق از لیست سیاه مطرح شده است.

در این گزارش همچنین به تصویب قانون مبارزه با پولشویی در عراق در سال 2015 و صدور دستورالعمل ها، ضوابط و مقررات مربوط و نیز تاسیس و فعالیت شورای مبارزه با پولشویی و نیز کمیته توقیف دارایی تروریست ها در این کشور اشاره شده است.

گروه ویژه اقدام مالی (به اختصار FATF) یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 (1367) با ابتکار گروه 7 با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی تاسیس شد. اهداف این سازمان در تعیین استانداردها و ارتقای اجرای موثر اقدامات حقوقی و عملی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و دیگر تهدیدات وارد بر انسجام سامانه مالی جهانی، خلاصه می شود. دبیرخانه FATF در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پاریس مستقر است.