به گزارش پارس نیوز، 

یک کاروان ارتش ترکیه از گذرگاه 'خربه الجوز' در استان ادلب در شمال سوریه با حفاظت تروریست های چینی، وارد خاک این کشور شد و به طرف منطقه 'اشتبرق' در غرب استان ادلب حرکت کرد.

رسانه های سوریه روز یکشنبه به نقل از منابع محلی اعلام کردند : این کاروان شامل 20 دستگاه کامیون و تریلر حامل نیرو و تجهیزات نظامی ترکیه بود که به طرف نقطه نظارت ترکیه در کوه اشتبرق در اطراف جسر الشغور در استان ادلب حرکت کرد.

نیروهای گروه تروریستی 'حزب اسلامی ترکستان' که شامل اتباع چینی مستقر در سوریه است ، مسئولیت همراهی و حفاظت از کاروان ارتش ترکیه را برعهده داشتند.

مناطق اطراف جسر الشغور مهم ترین پایگاه تروریست های ترکستان چین و خانواده های آنان است که از ابتدای بحران سوریه برای نبرد با ارتش سوریه با خانواده های خود از چین به این منطقه مهاجرت کرده اند.

این منطقه به دلیل حضور نژاد ترکمن سوریه که خود را وابسته به امپراتوری عثمانی می دانند برای اسکان و حضور تروریست های چینی انتخاب شده است.

این چهارمین کاروان نظامی ارتش ترکیه است که در 2 ماه گذشته وارد خاک سوریه شده است.

براساس توافق آستانه میان کشورهای ضامن، ترکیه می تواند 12 نقطه و مرکز نظارت در خاک سوریه ایجاد کند.

براساس این توافق ترکیه باید مخالفان مسلح را از گروه های تروریستی داعش و تحریرالشام(جبهه النصره) جداسازی و با این دو مبارزه کند ولی ترکیه تاکنون اقدامی در این باره انجام نداده است و به اعتراف جبهه النصره روابط خوبی با این گروه ها دارد.

ترکیه 12 مرکز نظارت بر آتش بس در مناطق کاهش تنش در خاک سوریه دارد که 6 مرکز در استان ادلب، 4 مرکز در استان حلب و 2 مرکز در استان حماه قرار دارد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال غرب سوریه (عفرین) از 20 ژانویه 2018 (30 دی) آغاز شده که به گفته دولت آنکارا هدف از آن، نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش است.

نکته قابل تامل در ادعاهای ترکیه این است که گروه تروریستی داعش هیچ نیرویی در عفرین ندارد.

دولت سوریه عملیات نظامی ترکیه در عفرین و سایر مناطق شمال سوریه را اشغالگری می داند و خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه است.

بحران در سوریه از 27 اسفند ماه 1389 با ناآرامی ها در شهر درعا در جنوب سوریه آغاز و با حمایت برخی کشورهای عربی و غربی از جمله عربستان و ترکیه از تروریست ها در سوریه اکنون وارد هشتمین سال خود شده است.