به گزارش پارس نیوز، 

برخی از کارشناسان و قانونگذاران انگلیسی هشدار داده‌اند در صورتی که این کشور بودجه نظامی خود را افزایش ندهد، به زودی از نظر آمریکا همراه مناسبی نباشد.

 نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی در قرن گذشته در جنگ‌های جهانی اول و دوم، جنگ کره و در تنش‌های بالکان، عراق و افغانستان در کنار یکدیگر جنگیده اند. اما برخی از کارشناسان و قانونگذاران انگلیس هشدار داده اند اگر این کشور بودجه نظامی خود را افزایش ندهد به زودی از نظر آمریکا بلااستفاده جلوه خواهد کرد.

اندرو دورمن که عضو یکی از اتاق فکر‌های لندن است در همین خصوص گفت: «نگران این هستیم که انگلیس در حال عقب افتادن از آمریکا است و ممکن است از دید آمریکا دیگر بی استفاده باشد». انگلیس از گذشته خود را به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی پیشرو در جهان مطرح کرده است و بودجه نظامی سالانه آن که معادل ۳۵.۳ میلیارد پوند است هنوز هم در اروپا کلان‌ترین بودجه به حساب می‌آید.

اما برخی هشدار داده اند کاهش بودجه در سال‌های اخیر و افزایش تقاضا در بخش‌های دیگر انگلیس مانند تامین بودجه خدمات بهداشتی ملی توان نظامی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. شماری از کارشناسان می‌گویند این موضوع ارتباط خاص آمریکا و انگلیس که سیاستمداران و نهاد‌های دفاعی انگلیس همواره به آن بالیده اند را به خطر انداخته است.

یکی از دیدبان‌های بودجه دولت انگلیس در ماه ژانویه گفت: لیست خرید وزارت دفاع این کشور در یک دهه آینده قابل تهیه نیست و با ۲۱ میلیارد پوند (۲۷.۷ میلیارد دلار) کسری مواجه خواهد شد. قانونگذاران یکی از کمیته‌های دفاعی انگلیس روز سه شنبه گزارشی را منتشر کردند و از دولت خواستند بودجه نظامی این کشور را سالانه دست کم ۸ میلیارد پوند افزایش دهند.

«جولیان لوئیس» رئیس کمیته دفاعی انگلیس در این خصوص گفت: «با بودجه دفاعی می‌توانیم پیامی قوی به دوستان و دشمنانمان بفرستیم». در پاسخ به این گفته لوئیس یک سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد انگلیس در حال حاضر بیشترین بودجه دفاعی را در اروپا دارد و در حال بروزرسانی قدرت خود است.

درخواست تندرو‌های نظامی برای تخصیص بودجه بیشتر به منظور خرید سلاح، تانک و تجهیز کردن نیرو‌ها در هیچ کشوری چیز عجیبی نیست. اما به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها به دلیل خروج از اتحادیه اروپا و انتقاد‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از هم پیمانانش نا آرام هستند. ارتباط آمریکا و انگلیس در شرایط خوبی نیست و ترامپ تعرفه‌هایی را بر فولاد و آلومینیوم این کشور اعمال کرده است. ارتباط ترامپ با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز مساعد نیست.

«هیثر کنلی» یکی از مدیران اتاق فکری در واشنگتن گفت: «هر چه جهان بی ثبات‌تر می‌شود ریاست جمهوری آمریکا نیز غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود. از آنجایی که بودجه انگلیس در حال کم شدن است این کشور باید تصمیم سختی بگیرد که تا چه حد می‌تواند برای تامین امنیت خود هزینه کند».

وی افزود انتقاد ترامپ از همپیمانانش مانند آلمان و کانادا و تحسین دشمنانش باعث شده جهان در شناختش از تعهدات خارجی آمریکا تجدیدنظر کند. این موضوع به نگرانی‌های انگلیس درباره بودجه نظامی‌اش در آینده می‌افزاید. 

در پایان این مطلب آمده است: گرچه بودجه دفاعی انگلیس مورد انتقاد قرار گرفته است، ترامپ در حال افزایش بودجه دفاعی آمریکا است تا برتری نظامی این کشور را حفظ کند.