به گزارش پارس نیوز، 

تعدادی از کشورهای اروپایی در زمینه امضای توافقی با آلمان برای بازگردادن پناهجویان به کشوری که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، اعلام آمادگی کردند.

۱۴ کشور اتحادیه اروپا اعلام کردند، آمادگی دارند که با آلمان توافقی را امضا کنند که در قالب آن پناهجویانی را که پیش از این در دیگر کشورها ثبت‌نام کرده‌اند را به این کشورها باز گردانند. این اقدام بخشی از تلاش برای جلب حمایت هم پیمانان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان محسوب می‌شود.

بر طبق مدارکی که برای سران ائتلاف حاکم آلمان فرستاده شده و خبرگزاری رویترز هم از آن مطلع شده است، مرکل  به ۱۴ کشور اشاره کرده و این در حالی است که شماری از آنان با سیاست‌های درهای باز مرکل مخالف بودند.

در میان کشورهایی که برای امضای این توافق اعلام آمادگی کرده‌اند اسامی مجارستان، لهستان و جمهوری چک به چشم می‌خورد که با تقسیم پناهجویان در سطح اروپا مخالف بودند. دیگر کشورها عبارتند از بلژیک، دانمارک، فنلاند، استونی، فرانسه، لیتوانی، لتونی، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و هلند. اتریش با صدراعظمی «سباستین کورتس» که سیاست‌های شدید ضد مهاجرت دارد از جمله حامیان مرکل نیست.

بر طبق کنوانسیون دوبلین، افراد پناهجو باید درخواست‌های خود را در نخستین کشوری که وارد آن می‌شوند، ثبت کنند. در جریان نشست اخیر سران اروپایی در زمینه پذیرش داوطلبانه پناهجویان و ایجاد مناطقی در اتحادیه اروپا  به منظور بررسی درخواست پناهندگی افراد توافق شد.

دولت مرکل چندی پیش با وجود اختلافات میان احزاب حاکم درباره وجود شکاف در دولت ائتلافی هشدار داده بود. این اختلاف مربوط به مواضع مختلف احزاب درباره پذیرش پناهجویان می‌شد. در حالی که حزب دموکرات‌مسیحی - حزب مرکل- از سیاست‌های دولت حمایت می‌کند، حزب سوسیال‌مسیحی راهکار مورد نظر مرکل را به چالش کشیده بود.حزب سوسیال‌مسیحی این کشور اعلام کرد که پناهجویانی که نام آنها در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ثبت شده‌ است از ماه جولای باز گردانده می‌شوند. پیش از این «هورست زیهوفر» وزیر کشور و رئیس حزب سوسیال‌مسیحی طرحی را در این زمینه ارائه داده بود که بر طبق آن مقامات می‌توانند راحت‌تر از گذشته پناهجویانی که به مرز آلمان می‌رسند را اخراج کنند.