به گزارش پارس نیوز، 

مؤسسه پژوهشی غربی به رقابت شدید کشورهای متمول عربی با هم از یک سو و از سوی دیگر با چین و ترکیه برای حضور نظامی، تجاری در آفریقا به ویژه شمال و شرق آن اشاره کرد.

وبگاه پژوهشی «سوفان» در تحلیلی نسبت به هزینه‌های کشورهای متمول حاشیه خلیج فارس و رقابت باهم برای نفوذ در شرق آفریقا نوشت: «برخی کشورهای شرق آفریقا به چندین کشور عرب خلیج فارس کمک کرده و  این منطقه به عرصه‌ای برای کشورهای حاشیه خلیج  فارس مبدل شده  که سعی در سبقت گرفتن از همدیگر برای نفوذ در این منطقه دارند.» 

بر اساس این گزارش، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از ثروت فراوان خود برای ساخت زیرساخت‌های نظامی و تجاری استفاده می‌کنند و نیروهای نظامی را در شرق آفریقا بکار می‌گیرند. این زیرساخت ها البته در شاخ آفریقا مسیر مبارزه ائتلاف با عربستان سعودی برابر حوثی طرفدار ایران در یمن را تسهیل می‌کند.

به نوشته این موسسه، کشورهای عرب خلیج فارس در این مسیر در  رقابت با قدرت های دیگر مانند چین و ترکیه مواجه هستند.

موسسه سوفان با اشاره صریح به هزینه های مالی عربستان و امارات در شاخ آفریقا به ویژه تلاش امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای جذب سودان نوشت: «این اقدام امارت و عربستان نه تنها برای مقابله با ایران، بلکه مهیا کردن مسیر برای حضور نیروهای سودانی در ائتلاف ضد حوثی‌های عربستان است.»

موسسه سوفان با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته نوشت: «امارات متحده عربی در تلاش برای ساخت زیرساختها در شاخ آفریقا، در سپتامبر 2015، «عصب» را در شرق اریتره ساخت. این پایگاه توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی در عملیات علیه حوثی ها استفاده شده است. اریتره  که قبلا روابط نزدیکی با قطر داشت، اما ظاهرا مجذوب پیشنهاد سرمایه گذاری عربستان و امارات متحده عربی شده و با این دو کشور متحد شد.»