به گزارش پارس نیوز، 

نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه تلویزیونی درباره مسائل مختلف از جمله عملیات نظامی در نزدیکی مرزهای ایران، روابط با آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد سوری صحبت کرد.

«بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که درپی عملیات نظامی برون مرزی در شمال عراق، ۴۰۰ کیلومتر مربع از این مناطق از حضور عناصر مسلح پاکسازی شده است.

ایلدیریم در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «اِی. هابر» گفت که ترکیه ۱۱ پایگاه نظامی موقت در شمال عراق ایجاد کرده و به بمباران پایگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در کوهستان قندیل ادامه می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه اکنون تروریست‌های پ.ک.ک برای فرار از این حملات، در حال عبور از مرزهای ایران هستند، افزود که ایران نیز هیچ مشکلی با این عملیات ترکیه در شمال عراق و کوهستان قندیل ندارد.

نخست‌وزیر ترکیه با وعده پاکسازی قندیل از وجود تروریست‌ها مانند عفرین، درباره احتمال همکاری با ایران جهت عملیات مشترک علیه پ.ک.ک توضیح داد: «ایران همواره در زمینه‌های مختلف از جمله اشتراک اطلاعات، با ما همکاری می‌کند اما معمولا برای پیوستن به عملیات ضد تروریستی مشترک در مرزهایش، بی‌رغبت است».

ایلدیریم درباره روابط با آمریکا نیز گفت که عدم استرداد «فتح‌الله گولن» - واعظ و اپوزسیون آمریکانشین – باعث آزار دولت ترکیه بوده و شک مردم این کشور نسبت به واشنگتن را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه اکنون کمتر از ۲۰ درصد مردم ترکیه به آمریکا اعتماد دارند، اضافه کرد: «یکی از مهمترین مسائل بین دو طرف، همکاری آمریکا با سازمان‌های تروریستی کُرد است...اما اگر آمریکا در منبج، هم‌راستا با نگرانی‌های ترکیه عمل کند، روابط با این کشور عادی می‌شود».